همشهری آنلاین: تحقیقات جدید در ژاپن نشان می‌دهد که افرادی که در بخش‌های مشخصی از مغز خود دارای ارتباط‌های ضعیف هستند بیشتر در خطر اضطراب یا اختلال استرس پس از حادثه قرار می‌گیرند.

PTSD

براساس اظهارات محققان این تحقیقات جدید در ژاپن، نتایج این تحقیق می‌تواند این امکان را برای محققان فراهم کند که پیش بینی کنند چه افرادی به حوادثی که دارای تبعات منفی بلند مدت است واکنش‌های شدید نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که مغز افرادی که به اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) مبتلا می‌شوند با افرادی که بدون این شرایط هستند متفاوت است. برای مثال بخش‌هایی از مغز این افراد کوچکتر از افرادی است که پس از رویدادهای ناگوار دچار چنین استرسی نمی‌شوند.

اگرچه مشخص نشده است که کدام ویژگی‌های مغزی ممکن است افراد را در معرض خطر مبتلا شدن به اختلال استرس پس از حادثه قرار دهد و کدام ویژگی‌ها در مغز چنین افرادی در نتیجه این شرایط ایجاد می‌شوند.

در این تحقیق جدید، محققان اطلاعات 30 نوجوان ژاپنی را که تجربه زلزله2011 را داشته‌اند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. محققان مغز نوجوانان را پیش از زلزله برای تحقیقات دیگری اسکن کرده بودند. این امر موجب شد که محققان بتوانند مغز همین نوجوانان را پس از فاجعه زلزله نیز مورد بررسی‌های مجدد قرار دهند.

دکتر آتسوشی سکیگوچی از دانشگاه توکیو به عنوان محقق این تحقیق اظهار داشت: از نوجوانان این تحقیق همچنین خواسته شد که یک پرسش‌نامه را پس از زلزله پر کنند تا سطح اضطراب آن‌ها مشخص شود. اضطراب بالا پس از یک حادثه ناگوار می‌تواند نشان دهنده اختلال استرس پس از حادثه باشد.

محققان به طور خاص به تغییرات ماده سفید مغز توجه کرده‌اند، بافتی که کابل‌ها یا ارتباط‌ها را در مغز شکل می‌دهد، ارتباط‌هایی که این امکان را به مغز می‌دهد که ارتباط بخش‌های مختلف با یکدیگر را فراهم کند.

شرکت‌کنندگانی که در بخش جلویی راست مغز خود در پیش از حادثه ارتباط‌های ضعیفی داشتند پس از زلزله سطوح بیشتری از اضطراب را تجربه کردند.

براساس اظهارات دکتر سکیگوچی، می‌توان نتایج این تحقیق را درباره پرسنل نظامی نیز برای پیش بینی آسیب پذیری‌های اختلال استرس پس از حادثه در آن‌ها به کار برد.

محققان همچنین تغییراتی را در مغز شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد به واسطه این فاجعه ایجاد شده‌اند. ارتباط‌های قوی در جلو و سمت چپ مغز این افراد پس از فاجعه به اضطراب بالای پس از حادثه نسبت داده شده است.

این بخش‌های مغزی در فرآیند ترس و اضطراب و تنظیم احساسات درگیر هستند. این ارتباط‌ها باید در این بخش‌ها قوی باشد چرا که افراد بازمانده در یک حادثه که اضطراب زیادی دارند اغلب به این بخش‌ها مراجعه می‌کنند.

 

کد خبر 188761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز