پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری ٱنلاین: دریافت دوزهای بالای روزانه ویتامین‌های B می‌تواند شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد- یا حتی متوقف کند.

alzheimer

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی جدید نشان می‌دهد اضافه کردن مکمل‌های ویتامین B به رژیم غذایی ممکن است سرعت کوچک شدن مغز در افراد سالمند دارای نشانه‌های هشداردهنده این بیماری را به نصف برساند.

کوچک شدن مغز، که بخش طبیعی پیری است، در افراد مبتلا به نارسایی خفیف شناختی (MCI)،عارضه‌ای که مقدمه بروز آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل یا دمانس است،‌ سریع‌تر رخ می‌دهد.

 گروه دانشمندانی که در این تحقیق را انجام داده‌اند، معتقدند درمان با ویتامین می‌تواند پیشرفت بیماری را تاخیر بیندازد یا متوقف کند،‌ اما تاکید کردند که تحقیق بیشتری برای به آزمون گذاشتن این نظریه لازم است.

در این پژوهش که نتایج آن در ژورنال آنلاین "کتابخانه عمومی علوم" One منتشر شده است، تحلیل‌رفتگی مغز در 168 فرد داوطلب بالای 70 سال که تشخیص MCI در آنها داده شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

 در طول دوره دوساله بررسی،‌ نیمی از این افراد روزانه یک قرص حاوی دوزهای بالای ویتامین‌های B شامل فولات، B6 و B12 مصرف می‌کردند. بقیه افراد یک قرص دارونما بدون اجزای فعال دریافت می‌کردند.

این کارآزمایی، که پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با همکاری پژوهشگران نروژی انجام شد، نتایج قابل‌توجهی را به بار آورد.

به طورمیانگین در افرادی که ویتامین‌های B دریافت می‌‌کردند، سرعت تحلیل‌رفتن مغز تا 30 درصد کاهش پیدا کرده بود. در برخی از موارد این کاهش تا حد 53 درصد بود.

 دیوید اسمیث، یک از سرپرستان این تحقیق در بخش داروشناسی دانشگاه آکسفورد گفت: "این نتایج بسیاری جالب‌توجه و تاثیرگذار بود. نتایج بیش از حدی بود که ما انتظار داشتیم."

 "امید ما این است که این درمان ساده و بی‌خطر بروز بیماری آلزایمر را در بسیاری از افرادی مبتلا به مشکلات خفیف حافظه‌،به تاخیر بیندازد."

ربکا وود،‌رئیس ارشد سازمان خیریه انگلیسی بنیاد پژوهش آلزایمر که در تامین این هزینه این تحقیق شرکت داشت، نیز گفت که نتایج آن "بسیار مهم" است.

 او افزود: "این یافته‌های قوی باید الهامبخش انجام کارآزمایی‌های گسترده‌تر برای پیگیری افرادی شود که انتظار می‌رود مبتلا به آلزایمر شوند، و ما امیدواریم که موفقیت بیشتری به دست آوریم."

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌شود که 37 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل یا دمانس زندگی می‌کنند، و اکثریت این موارد ناشی از بیماری آلزایمر است.

علائم MCI شامل لغزش‌های حافظه و مشکلات گفتاری است که آنقدر جدی نیست که بر زندگی روزانه فرد تاثیر بگذارد.اما نیمی از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند در طول پنج سال به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

افرادی بالای 60 سال غیرمبتلا به MCI به طور طبیعی با میزانی در حدود 0.5 درصد در سال دچار کوچک شدن مغز می‌شوند.

کوچک شدن مغز در افراد مبتلا به MCI با سرعتی دو برابر این مقدار رخ می‌دهد و  افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در هر سال 2.5 درصد حجم مغزشان را از دست بدهند.

این دانشمندان دوز ویتامین‌های B در این کارآزمایی بسیار بالاتر از حدی بود که در یک رژیم غذایی طبیعی یا مکمل‌های معمول ویتامینی وجود دارد.

 اسمیت البته هشدار می‌دهد که مردم نباید عجله کنند و شروع به مصرف دوزهای بالای ویتامین B کنند که اثرات درازمدت آنها نامعلوم است.

کد خبر 115798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز