شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که 90 دقیقه عرق‌کردن مداوم می‌تواند مغز را به اندازه یک سال پیر کند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کالج کینگ لندن در تحقیقات خود دریافتند که 90 دقیقه تعریق و از دست رفتن آب بدن به طور مداوم برای مثال در اثر دوچرخه سواری زیر آفتاب می تواند مغز را به اندازه یکسال پیر کند.

به گفته این محققان، مغز به طور کلی از آب تغذیه می کند و بنابراین در شرایط بی آبی موجب می شود که در کمتر از چند دقیقه قشر خاکستری شروع به جمع شدن کرده و عملکردهای نرمال مغزی آهسته شود و اگر مغز به طور ثابت در یک رژیم کم آبی مزمن باقی بماند حتی می تواند در راندمان کاری و تحصیلی تاثیراتی منفی برجای بگذارد.

این دانشمندان، مغز گروهی از نوجوانان را بعد از یکساعت و نیم دوچرخه سواری اسکن کردند، برخی از این نوجوانان در زمان دوچرخه سواری لباس زیادی پوشیده بودند که حداقل از سه لایه تشکیل شده بود و دیگران تنها یک پیراهن و شلوارک ورزشی به تن داشتند.
گروه اول در اثر تعریق حدود دو لیتر آب از دست دادند و اسکن مغز آنها نشان داد که بافت مغزی این گروه کاهش یافته بود.

در آزمایش شناختی، گروه «عرق کرده ها» سختی و کندی بیشتری در پاسخگویی به تستها را نشان دادند.

براساس گزارش دیلی میل، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «ما در این نوجوانان انقباض کلی بافت مغزی را دیدیم این انقباض معادل یک سال پیر شدن مغز بود.»

کد خبر 107911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز