همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند یک نوع اسکن مغزی برای شناسایی بیماری آلزایمر ممکن است در سال آینده در سراسر جهان در دسترس قرار گیرد و به تلاش‌های برای تشخیص این بیماری تحلیل‌برنده و مرگبار کمک کند.

pet scan

به گزارش خبرگزاری فرانسه این تکنیک که "توموگرافی گسیل پوزیترون" (PET) خوانده می‌شود می تواند پروتئینی به نام بتا- آمیلوئید را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در مغز پیدا و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

کریستوفر راو، استاد پزشکی هسته‌ای در بیمارستان آستین در شهر ویکتوریای استرالیا در این باره گفت: "انتظار می‌رود تصویربرداری از آمیلوئید با پت اسکن به زودی به طور گسترده برای پزشکان در دسترس قرار گیرد."

"این شیوه ابزار جدید مهمی است برای ارزیابی زوال شناختی در افراد است."

نتایج سه بررسی در مورد پیشرفت‌ها در استفاده از پت اسکن برای تشخیص بیماری آلزایمر در اجلاس سالانه جامعه پزشکی هسته‌ای در شهر سان آنتونیو در تکزاس آمریکا عرضه شد.

پژوهشگران می‌گویند این روش‌های جدید با سالمندتر شدن جمعیت جهان اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد، و ممکن است شواهدی درباره درمان آلزایمر در اختیار بگذارند.

حدود 18 میلیون نفر در سراسر جهان به آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل (دمانس) مبتلا هستند.

چنین اسکن‌هایی ممکن است شواهدی درباره شروع بیماری آلزایمر مدت‌ها پیش از بروز علائم به دست دهند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌‌اند این بیماری ممکن است دهه‌ها پیش از بروز علائم زوال عقل آغاز شده باشد.

پلاک‌های آمیلوئید در مغز افراد سالمند سالم نیز یافت می‌شوند و در طول زمان ساخته می‌شوند. ایجاد سریع‌تر پلاک‌های بزرگتر با زوال سریع‌تر حافظه و از بین رفتن بافت مغزی ارتباط دارد.

به گفته پژوهشگران پلاک‌های آمیلوئید به طور معمول هر سال 2 تا 3 درصد افزایش پیدا می‌کنند، و در حدود 12 درصد افراد در دهه 60 زندگی، 30 درصد افراد در دهه 70 زندگی و در 55 درصد افراد بالای 80 سال یافت می‌شوند.

بررسی‌های عرضه شده در این اجلاس دربرگیرنده چندین سال پژوهش بود و صدها بیمار در مراحل متفاوت زوال شناختی را در برمی‌گرفت.

دو تا از این بررسی‌ها بیانگر این بودند که موادی برای تصویربرداری با پت اسکن به نام "ردیاب‌های نشان‌دار شده F-18"، شامل فلوبتابن اف- 18 و فلوبتاپیر اف- 18، بیشترین احتمال را دارند تا به زودی وارد پزشکی روزمره شوند.

کد خبر 136962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز