همشهری آنلاین: پژوهشگران دریافته‌اند که دو نیمکره مغز به طور همزمان در مورد اینکه کدام دست برای انجام کارهای دستی ساده به کار رود‌، به فوریت "به مذاکره می‌پردازند" و این یافته ممکن است روزی برای درمان مبتلایان به سکته مغزی و سایر آسیب‌های مغزی به کار رود.

tms

به گزارش هلث‌دی نیوز به گفته این پژوهشگران این یافته به این معنا است که پیش از آنکه فرد یک فنجان قهوه را بر دارد یا دکمه آسانسور را بفشارد، نیمکره چپ و راست مغز- که هر کدام اندام‌های طرف مخالف را کنترل می‌کنند- تصمیم می‌گیرند که کدام دست برای انجام این فعالیت مناسب‌تر است.

ریچارد ایوری، یکی از این پژوهشگران، از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، استاد روانشناسی و علوم اعصاب، در این باره گفت: "ما با درک کردن این فرآیند، امیدواریم بتوانیم روش‌های برای غلبه اختلالات شناخته‌شده در کاربرد اندام‌ها (دست و پا) ایجاد کنیم."

ایوری و همکاران بلژیکی، آمریکایی و انگلیسی‌اش این یافته‌ها در شماره این هفته ژورنال "پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم" گزارش کردند.

مشاهدات این گروه از کار بر روی 33 فرد داوطلب راست‌دست نشات می‌گیرد، که نشان داد گرچه 80 درصد مردم راست‌دست هستند، اغلب آنها می‌توانند برای انجام کارهای ساده که نیاز به مهارت‌های حرکتی ظریف نداشته باشد،‌ از هر دو دست استفاده کنند.

دانشمندان در همه افراد شرکت‌کننده در بررسی بخش جانبی عقبی قشر مغز را به طور مصنوعی با روش "تحریک فراجمجمه‌ای مغناطیسی" (TMS) تحریک کردند.

به گفته این پژوهشگران این ناحیه مغز نقش اصلی را در پردازش روابط فضایی و طراحی حرکت دارد، و تحریک کردن این ناحیه قشر مغز به معنای تداخل ایجاد کردن با اعصابی است که معمولا مهارت‌های حرکتی را کنترل می‌کنند.

این دانشمندان با تحت نظر قرار دادن حرکت این افراد با یک دستگاه سه بعدی ردیابی حرکت،‌ دریافتند پس از تحریک مغناطیسی نیمکره چپ مغز افراد راست‌دست (که مهارت‌های حرکتی نیمه راست بدن را کنترل می‌کند)،‌این افراد استفاده از دست چپ‌شان را بر دست راست‌شان ترجیح دادند.

این پژوهشگران می‌گویند هنوز روشن نیست چرا مغز از این فرآیند رقابتی تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. اما به گفته فلاویو اولیویرا، پژوهشگر پست‌دکترال د روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه برکلی و سرپرست این تحقیق: "هنگامی که با تحریک مغناطیسی دست راست را در این رقابت عقب می‌اندازید، به دست چپ فرصت بیشتری برای برنده شدن می‌دهید."

این یافته که TMS می‌تواند برای دستکاری در کارکرد مغز موثر باشد، دستاوردی است که نهایتا می‌توان برای بیمارانی که دچار اختلالات کنترل حرکتی هستند، به کار رود.

کد خبر 117452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز