همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزان‌های بالای استروژن در زنان در هنگام تخمک گذاری ممکن است به طور مستقیم در کند شدن و مشکلات تمرکز آنها در این زمان نقش داشته باشد.

brain

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در مرکز مطالعات عصب‌-زیست‌شناسی رفتاری دانشگاه کونکوردیا در کانادا توانستند نشان دهند میان میزان بالای استروژن در موش‌های آزمایشگاهی و ناتوانی در تمرکز و یادگیری ارتباط وجود دارد.

به گفته این پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان در ژورنال Brain and Cognition منتشر شده است، نشان داده شده است که میزان بالای هورمون جنسی استروژن با توانایی زنانی در تمرکز و توجه نیز تداخل می‌کند،‌اما این بررسی برای اولین بار نشان می‌دهد "چگونه این ناتوانی ناشی از اثر مستقیم این هورمون بر ساختارهای بالغ مغزی است."

انسان‌ها و جوندگان فیزیولوژی مغزی مشابهی دارند.

سرپرست این پژوهش، وایان بریک، گفت: "گرچه می‌دانیم استروژن نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد، اما تا به حال اجماع روشنی در مورد این اثر وجود نداشته است."

"یافته‌های ما به طور قطعی نشان می‌دهد که میزان بالای استروژن توانایی شناختی را در موش‌های ماده مهار می‌کند."

پژوهشگران به طور مکرر موش‌ها در معرض صدای یک بوق قرار دادند. هنگامی که موش‌ها به این صدا عادت کردند و آن را نادیده گرفتند، یک محرک دیگر را با این بوق همراه شد.

موش‌های با میزان پایین استروژن به سرعت یادگرفتند که بوق با یک محرک جدید همراه می‌شود،‌ در حالیکه در موش‌های با میزان بالای استروژن مدت بیشتری طول کشید تا خاطره‌ای در این مورد تشکیل شود.

بریک گفت: "ما تنها این اثر را در موش‌های ماده بالغ مشاهده کردیم. این یافته و یافته‌های دیگر بیانگر آن است که هورمون استروژن به طور مستقیم،‌ شاید با تداخل با مولکول‌های پیام‌رسان، بر مغز اثر می‌گذارد.

به گفته او قدم بعدی این است که تعیین کردن این است که این اثر چگونه ایجاد می‌شود.

کد خبر 116891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز