همشهری‌آنلاین: دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند که شایعات می توانند روش نگاه ما به افراد را تغییر دهند.

شایعات

به گزارش مهر، محققان دانشگاه نورث وسترن در بوستون که نتایج یافته های خود را در مجله علمی ساینس منتشر کرده اند، نشان دادند که دستگاه عصبی بسیار هشیار و آماده است تا افرادی را که پشت سر آنها غیبت می شود با دقت زیر نظر بگیرد.

این توانایی مغز به ما اجازه می دهد که فیزیونومی چهره یک فرد خاص را در بین صدها چهره ای که هر روز می بینیم تشخیص دهیم. به همین علت شایعات می توانند نگاه ما را نسبت به افرادی که موضوع این شایعات هستند تغییر دهند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: در طول یکروز ما با دهها و دهها نفر برخورد می کنیم اما تنها بر روی بعضی از آنها تمرکز می کنیم که این تمرکز همیشه برپایه انتخابهای آگاهانه نیستند. اطلاعات غیرآگاهانه ای که از تعداد وسیعی از منابع غیرقابل کنترل دریافت می کنیم (به ویژه شایعات) موجب می شود که مغز بعضی از افراد را فیلتر کرده و بر روی افراد دیگری با دقت تمرکز کند.

یکی از این موارد برای مثال، اتفاقی است که در تقسیم بندی دوستان و دشمنان رخ می دهد. تعیین اینکه بخواهیم یک نفر را در گروه دوستان و یا دشمنان قرار دهیم تنها با آگاهی مستقیم ما که می تواند به شایعات آغشته باشد انجام می شود.

برای اینکه چهره کسی را از بین هزاران نفر به یاد آوریم کافی است که کسی نزد ما از آن فرد بدگویی کند درحقیقت این قدرت افتراء، توهین و بدگویی است که دقت مغز را بر روی یک فرد خاص افزایش می دهد.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج از تکنیک رقابت دو چشمی استفاده کردند. در این تکنیک، بر روی چشم فرد، عینکی گذاشته می شود که دو چشم را از هم تفکیک می کند و به یک چشم یک تصویر و به چشم دیگر یک تصویر متفاوت را نشان می دهد.

این دانشمندان دو آزمایش را انجام دادند در آزمایش اول از 66 داوطلب و در آزمایش دوم از 51 داوطلب استفاده شد. در این آزمایشات به طور همزمان تصاویری هم به چشم چپ و هم به چشم راست افراد نشان داده شد.

این تصاویر به سه دسته تفکیک شده بودند. به طوریکه داوطلبان از قبل شایعاتی منفی را در مورد بعضی از پرتره ها شنیده بودند، بعضی دیگر از تصاویر را برای اولین بار می دیدند و در مورد سایر تصاویر پیشداوریهای خنثی و یا مثبتی داشتند.

نتایج این تحقیقات نشان داد افراد بر روی تصاویری که در مورد آنها شایعات منفی و بدگویی وجود داشت تامل بیشتری کردند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: این تامل یک اسلحه دفاعی برای مغز است که می تواند ما را از دروغگوها و متقلبها محافظت کند و به ما اجازه دهد که آنها را به مدت طولانی تری نگاه کنیم و اطلاعات بیشتری درباره رفتار آنها به دست آوریم.

کد خبر 136279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز