شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

شاید به نظرتان می‌آید که هیچ خلاقیتی ندارید زیرا همیشه دوست داشته‌اید کتابی بنویسید، آهنگی بسازید یا به کارهای مورد علاقه دیگرتان برسید ولی چون معمولا نتوانسته‌اید نتیجه مطلوبی از کارهایتان بگیرید،

خلاقیت

تردیدتان در مورد توانایی‌هایتان در زمینه نداشتن خلاقیت به یقین تبدیل شده است. انگار بسیاری از ما منتظریم تا اتفاق خاصی بیفتد تا بتوانیم کاری را که مدت‌هاست می‌خواهیم انجام دهیم، عملی کنیم اما اگر اینگونه فکر می‌کنید هیچ گاه نمی‌توانید به نتیجه دلخواهتان برسید. البته خلاقیت هم چیزی نیست که هر وقت خواستید، بتوانید آن را به دست آورید؛ مثلا بگویید خب چون یک ساعت وقت اضافه دارم یک آهنگ می‌سازم!

شما در واقع باید خود را مجبور به خلاق بودن کنید و از تمام توان و قوای خود برای بروز خلاقیت بیشتر استفاده کنید.
ممکن است مشکل دیگر شما درزمینه بروز خلاقیت این باشد که فکر می‌کنید باید با هوش باشید اما خلاقیت الزاما به هوش بستگی ندارد. در خلاقیت خصوصیاتی مثل ابتکار، تقلید نکردن، اعتماد به نفس، کنجکاوی و پشتکار بسیار مهم است.

با شجاعت و قدم گذاشتن به محدوده‌های بکر و ناشناخته حداقل می‌توانید شناختی از خلاقیت بالقوه خود به دست آورید ولی اگر نگران باشید و مدام فکر کنید که آیا هوش لازم را دارم یا نه، به هیچ‌وجه نمی‌توانید به موفقیتی دست یابید. برخی افراد نیز برای حل مشکل نه تنها ازخلاقیت خود استفاده نمی‌کنند و تصمیم جدیدی نمی‌گیرند بلکه مدام را‌ه‌های رفته و تکراری قبل را امتحان می‌کنند و همیشه هم گله دارند که چرا نمی‌توانند موفق شوند.

در واقع اینگونه افراد معمولا می‌خواهند چیزهایی را به دست آورند که قبلا آنها را تجربه نکرده‌اند؛ مثلا می‌گویند «می‌خواهم طوری باشم که دیگران همیشه مرا قبول داشته باشند.» اما سوال اینجاست که چرا روشی را تکرار کنیم که قبلا موفق نبوده است؟ خب اگر تاکنون نتوانسته‌اید نتیجه بگیرید، باید به دنبال راه حل جدیدی باشید.

بهترین روش برای بروز خلاقیت، قرار گرفتن در برابر پرسش‌های بسیاری است که به منظور افزایش قدرت فکر، کارآیی بیشتر و تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌شود. آیا بهتر نیست هنگامی که نگران تایید نکردن دیگران هستیم، از خودمان سوال کنیم:«چرا به جای اینکه نگران باشیم دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند و وقت خودمان را با اندیشیدن به آن تلف کنیم، یاد نمی‌گیریم خودمان را بیشتر قبول داشته باشیم؟»

ابتدا می‌توانیم طوری رفتار کنیم که اگرچه واقعا هم خودمان را قبول نداریم، اما انگار کاملا خودمان را قبول داریم؛ مثلا می‌توانیم بیشتر کارهایی را انجام دهیم که خودمان را هم خشنود می‌کند نه فقط دیگران را ، باید تلاش کنیم به طور قاطع پاسخ منفی بدهیم و «نه» گفتن را یاد بگیریم و با افرادی که رفتار مناسبی با ما ندارند کمتر معاشرت کنیم. بدین ترتیب امکان آن را خواهیم داشت تا با روشی خلاقانه به فرصت‌های تازه‌ای دست یابیم و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم.

فاطمه خوش دوخت

کد خبر 115871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز