دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی در انگلیس نشان می‌دهد وراجی در مورد دیگران ممکن است به نحوی، دست کم برای افرادی که وراجی می‌کنند، مفید باشد.

gossip

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران در دانشگاه ستاتفوردشایر در انگلیس می‌گویند افرادی که پشت سر دیگران وراجی می‌کنند،‌ احساس حمایت بیشتری می‌کنند، و وراجی مثبت (تحسین فرد دیگر) ممکن است در کوتاه مدت عزت نفس فرد وراج را بالا ببرد.

در این بررسی جنیفر کول و هانا سکریونر به پاسخ‌های 160 مشارکت‌کننده که پرسشنامه‌هایی در مورد گرایش‌شان به وراجی،‌ عزت نفس‌شان،‌حمایت اجتماعی و رضایت‌شان از زندگی را پر کرده بودند، مورد بررسی قرار دارند. میزان‌های بالاتر وراجی با احساس حمایت بیشتر همراهی داشت، اما ارتباطی با عزت نفس یا رضایت از زندگی نداشت.

در مرحله بعدی پژوهشگران از این 140 نفر خواستند درباره یک شخص خیالی به نحوی مثبت یا به نحوی منفی صحبت کنند. افرادی که به صورت مثبت در مورد آن فرد خیالی صحبت کرده بودند،‌ نسبت به افرادی که به طور منفی حرف زده بودند،‌ احساس عزت نفس بیشتری می‌کردند.

 کول در بیانیه‌ای که جامعه روانشناسی بریتانیا منتشر کرده است،‌ می‌گوید: "وراجی و پشت سر دیگران حرف زدن معمولا چیز بدی در نظر گرفته می‌شود. یافته‌های ما بیانگر آن است وراجی کردن در باره دیگران- به خصوص در شکلی که در آن افراد دیگران را تحسین می‌کنند- می‌تواند برای فرد وراج نتایج مطلوبی داشته باشد، جدا از این حقیقت که وراجی در مورد دیگران عموما تایید نمی‌شود."

کد خبر 115950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز