همشهری آنلاین: محققان در مطالعه بر روی موش‌ها دریافته‌اند که کمبود خواب بر بروز و توسعه بیماری آلزایمر تأثیرگذار است

به گزارش رویترز، یافته‌های محققان آمریکا که در ژورنال ساینس به چاپ رسیده ‌است رابطه بین کمبود خواب و شایع‌ترین نوع زوال عقل، آلزایمر را نشان می‌دهد.

محققان در بیمارستان سن‌لوییس آمریکا برای این مطالعه بر روی موش‌های دارای آلزایمر، میزان نوعی پروتئین به نام آمولوید بتا را اندازه‌گیری کردند که در مغز افراد آلزایمری انباشته‌ می‌شود. آن‌ها دریافتند که این میزان زمانی که موش‌های بیدارند افزایش و در زمان خواب کاهش می‌یابد.

سپس آن‌ها با بیدار نگه‌داشتن و جلوگیری از به خواب فرورفتن موش‌ها، مشاهده کردند که میزان آمولوید بتا بیشتر نیز می‌شود.

در ادامه با تزریق اورکسین، یک نوع ماده تنظیم کننده خواب، موش‌های بیشتر بیدار ماندند و میزان آمولوید بتای مغزشان نیز افزایش یافت و با قطع تزریق اورکسین شرایط برعکس شد.

در انسان‌ها، اورکسین نقش مهمی در ایجاد اختلال خواب آلودگی ایفا می‌کند و محققان حدس می‌زنند که داروهایی که این ماده را مورد هدف قرار می‌دهند می توانند به عنوان درمان آلزایمر مورد استفاده قرار گیرند.

محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که افراد برای جلوگیری از بروز مشکلات بلند مدت مغزی باید به درمان اختلالات خواب خود بپردازند.

بر اساس آمارهای انجمن جهانی آلزایمر، بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل رنج می‌برند.

کد خبر 91217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز