دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کفش‌ساز و یک شرکت تکنولوژی با هم همراه شده اند تا بک کفشی را بسازند که وسیله جی‌پی‌اس درون آن کار گذاشته شده است، و به این ترتیب به سالمندان "سرگردان" مبتلا به بیماری آلزایمر را پیدا می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه آندرو کارل،‌ استادیار در دانشگاه جرج میسون که به عنوان مشاوره این پروژه گفت: "این تکنولوژی می‌تواند فردی را که این کفش را پوشیده است، در فاصله 10 متری در هر جایی از کره زمین پیدا کند."

 او افزود:‌ "شصت درصد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر دست کم یک بار - و بسیاری از آنها بیش از یک بار - در حین پیشرفت بیماری دچار به اصطلاح "حوادث سرگردانی بحرانی" می‌شوند."

 این کفش‌ها بوسیله شرکت GTX تولیدکننده تکنولوژی مینیاتوری تعیین موقعیت ماهواره‌ای و شرکت Aetrex Worldwide تولیدکننده کفش ساخته می‌شود.

کارل گفت قرار دادن یک وسیله GPS درون کفش‌ها مهم است، زیرا مبتلایان به آلزایمر معمولا اشیای ناآشنایی که بدن آنها وصل شود، دور می‌اندازند، اما لباس پوشیدن تا اواخر بیماری در حافظه آنها باقی می‌ماند.

او گفت می‌توان با استفاده از این تکنولوژی می‌توان یک"حصار جغرافیایی" (geo-fence) در اطراف خانه بیماران درست کرد و هنگامی یک مرز برنامه‌ریزی‌شده زیر پا گذاشته شود، هشدار "گوگل مپ" را به تلفن همراه،‌، خانه و کامپیوتر دفتر آنها فرستاد.

کد خبر 83047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز