شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در سوئد واکسن پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر را با موفقیت آزمایش کردند

به گزارش ایرنا، محققان سوئدی واکسن آلزایمر را CAD106 نام گذاری کرده‌اند.

بیماری آلزایمر یکی از انواع بیماری‌های زوال عقل است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیماران ایجاد کند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل بیماری است که سریع‌ترین روند گسترش را در عصر ما دارد.

فرضیه اصلی در مورد علت بروز آلزایمر این است که پروتئین پیش ساز آمیلوئید( APP ) یعنی پروتئینی که در غشای خارجی سلول‌های عصبی ساکن است، به جای شکسته و تجزیه شدن، یک ماده مضر به نام' بتا آمیلوئید 'را تولید می‌کند که این ماده به شکل پلاکت تجمع می‌کند و سپس سلول‌های مغز را می‌کشد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و داروهای مورد استفاده فقط می‌توانند در کاهش علایم این بیماری موثر باشند.

محققان در تلاش برای یافتن درمانی برای بیماری آلزایمر، واکسنی را برای پیشگیری از بروز این بیماری ساخته‌اند.

نخستین مطالعه برای ساخت واکسن انسانی برای این بیماری تقریبا از یک دهه پیش آغاز شد ولی ساخت این واکسن واکنش‌های جانبی بسیار زیادی داشت، از این رو متوقف شد.

واکسنی که در آن مطالعه استفاده شد یک سری گلبول‌های سفید خونی خاصی موسوم به سلول‌های T را فعال می‌کرد که به بافت مغزی فرد حمله می‌کرد.

در درمان جدید ، از ایمنی سازی فعال استفاده شده است. یعنی نوعی واکسن طراحی شده تا سیستم دفاعی بدن، بتا آمیلوئید را مورد هدف قراردهد.

در این پروژه که دومین آزمایش بالینی واکسن آلزایمر بر روی انسان است، واکسن فقط برای تحت تاثیر قرار دادن بتا آمیلوئیدهای مضر اصلاح شده است.

محققان دریافتند در 80 درصد بیماران حاضر در این آزمایش، آنتی بادی‌های محافظتی در برابر بتا آمیلوئیدها بدون بروز هیچ گونه عوارض جانبی در مدت سه سال ایجاد شده است.

دانشمندان براین باورند که واکسن CAD106 درمان قابل تحملی برای بیماران مبتلا به سطح خفیف تا متوسط آلزایمر است.

دانشمندان خواهان انجام زمایش‌های گسترده‌تری برای تایید کارایی و اثربخشی واکسن CAD106 هستند.

این مطالعه توسط محققان مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر موسسه کارولینسکا در سوئد انجام شده است.

کد خبر 173403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز