پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دو گروه بین‌المللی از محققان علوم پزشکی اعلام کردند نوعی ژن نادر را کشف کرده‌اند که با بیماری آلزایمر در ارتباط است.

alziemer

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس این یافته که جزئیات آن در شماره اخیر نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد در دو مطالعه جداگانه که تحت سرپرستی دانشمندان کالج دانشگاهی لندن انجام گرفت افرادی که ژن موسوم به ترم دو TREM2 را در بدن خود دارند به میزان چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

دکتر کاری استفانسون سرپرست گروه محققان گفت این ژن از این نظر مهم است که در صورت وجود ، احتمال ابتلا به بیماری مهلک و تخریب کننده آلزایمر را چهار برابر بیشتر می‌کند.

محققان بر این باورند که این یافته ، مسیر را برای یافتن روش های درمانی از نوع ژن درمانی برای کنترل بیماری آلزایمر هموار می‌سازد.  با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول‌ها، ترشح این ماده شیمیایی یا سروتونین کاهش می‌یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می‌شود. این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می‌دهد. خاطره‌ها ترکیبی هستند از یادآوری دیده‌ها و شنیده‌ها و احساسات که براى یاداوری آنها مغز نیاز به برقراری یک ارتباط پیچیده سلولی بین همه بخش‌ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره‌ها کمرنگ یا فراموش می‌شوند.

در بیماری آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می‌یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول ها نیست.
سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلول های مغز می شود یا شوک عاطفی پس از دست دادن عزیزی می توانند خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهند.

کد خبر 191375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز