یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون دریافتند پروتئینی موسوم به کلوتو که نقش مهمی را در سلامت میلین ایفا می‌کند، می‌تواند درمان موثری برای ام اس و آلزایمر باشد

داروی جدید درمان ام اس و آلزایمر

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیماری ام اس یا آلزایمر ناهنجاری‌های ماده سفید رایج است اما به میزان زیادی نادیده گرفته می‌شود.

بیماری ام اس یک بیماری التهابی است که در آن به غلاف چربی میلین که اطراف اکسون‌های مغزی و نخاعی را می‌پوشاند و امکان ارتباط سریع عصبی را فراهم می‌کند، آسیب وارد می‌شود.

جوانان و عمدتا زنان به این بیماری که سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد، دچار می‌شوند.

در ام اس سیستم ایمنی بدن، میلین را هدف حمله قرار می‌دهد و ممکن است میلین آسیب دیده و دیگر کاملا توسط سلول‌های میلین ساز احیا نشوند.

کارملا آبراهام، استاد زیست شیمی دانشگاه بوستون مجری این پروژه و همکارانش کشف کرده‌اند که افزودن پروتئین کلوتو به سلول‌های میلین ساز موسوم به الیگو دندروسیت‌ها نابالغ، موجب بالغ شدن آنها می‌شود تا پروتئین‌های لازم برای تولید میلین سالم را بسازند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که کلوتو می‌تواند هدف دارویی برای ام اس و دیگر بیماری‌های مرتبط با ماده سفید از جمله آلزایمر باشد.

آبراهام و همکارانش در حال کار بر روی بهینه سازی تعدادی از مولکول‌های کوچک هستند که می‌توانند اساس و پایه‌ای را برای رشد داروهایی بسازند که باعث افزایش میزان پروتئین کلوتو در مغز شوند.

همانطور که توسط دیگر گروه‌های تحقیقات نشان داده شده کلوتو نه تنها یک سرکوب کننده سن، بلکه یک سرکوب کننده تومور نیز محسوب می‌شود مداخلات با داروهای افزاینده کلوتو ممکن است برخی از مهمترین بیماری‌های مقاوم به درمان را در بشر درمان کند.

کد خبر 199890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز