سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان انجام یک آزمایش ساده بر روی چشم را راهی ساده و سریع برای کنترل و تشخیص نشانه‌های اولیه بیماری ام‌اس اعلام کرده‌اند.

چشم

به گزارش BBC، تکنیک OCT یا پرتونگاری مقطعی انسجام نوری، نوعی اسکن است که میزان ضخامت لایه پشتی چشم را محاسبه می‌کند. انجام این نوع اسکن تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد و به تازگی پزشکان دانشگاه جان‌هاپکینز دریافته‌اند با استفاده  از آن می‌توان اولین نشانه‌های آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس را شناسایی کرد.

تیمی از محققان جان هاپکینز می‌گویند برای قضاوت درباره اینکه آیا انجام این آزمایش برای معاینات روزانه بررسی روند پیشرفت بیماری کاربردی است یا خیر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. در مطالعه اخیر محققان روند بیماری ام‌اس را طی دوره‌ای دوساله مورد بررسی قرار دادند.

ام‌اس بیماری است که بر روی اعصاب مغز و نخاع تاثیر گذاشته و حرکات ماهیچه‌ها، قدرت تعادل و دید را مختل می‌سازند. در این بیماری غلاف اطراف اعصاب که میلین نام دارد مورد هجوم قرار گرفته و اعصاب را در برابر آسیب‌های احتمالی آسیب‌پذیر می‌سازد. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد و بیشتر افراد به نوع عود کننده و بهبود یابنده، نوعی که در آن علائم بیماری به صورت روزانه،‌هفته ای یا ماهانه عود کرده و دوباره بهبود می‌یابند،‌مبتلا می‌شوند.

معمولا پس از یک دهه مبتلایان به این بیماری به نوع دوم آن مبتلا می‌شوند که شدید‌تر بوده و عوارض آن بیشتر و غیر دوره ای خواهد بود. کنترل روند این بیماری برای پزشکان می‌تواند به دلیل متفاوت بودن مراحل آن دشوار و غیر قابل پیش‌بینی است.

اسکن‌های مغزی می توانند التهابات و جراحت‌ها را نمایش دهند اما مشخص نیست این نشانه‌ها پس از گذشت چه مدت از ابتلا به ام‌اس در تصاویر پزشکی قابل مشاهده خواهند شد. از این رو دانشمندان همواره به دنبال راهکاری جایگزین برای دنبال کردن روند بیماری ام‌اس بوده‌اند و اکنون بر این باورند OCT می‌تواند همان راه جایگزین باشد.

این شیوه اسکن می‌تواند ضخامت رشته‌های عصبی درون شبکیه چشم را اندازه‌گیری کند. این رشته‌های عصبی از غلاف ملینی برخوردار نیستند و از این رو ممکن است بتوانند ابتدایی‌ترین نشانه‌های ناشی از آسیب‌های ام‌اس را نمایش دهند.

محققان دریافته‌اند مبتلایان در دوره عود این بیماری نسبت به افرادی که در دوران بهبود قرار دارند، با سرعت بیشتری به نازک‌شدگی شبکیه چشم مبتلا می‌شوند. این نشانه در افرادی که میزان ناتوانی در آنها شدت گرفته و همچنین افرادی که در اسکن‌های مغزی آنها جراحات التهابی دیده می‌شود، نیز مشاهده می شود و بر همین اساس امیدوارند این تکنیک اسکن چشمی بتواند راهکاری برای تشخیص نشانه‌های اولیه بیماری باشد.

کد خبر 195597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز