چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که نوعی داروی ارزان که برای کنترل کلسترول خون به کار می‌رود در کند کردن روند بیماری ام.اس موثر است.

تاثیر داروی پایین آورنده کلسترول در کنترل بیماری ام.اس

به گزارش ایرنا، در این مطالعه محققان متوجه شدند که داروی معروف سیم واستاتین که از خانواده داروهای استاتینی به شمار می‌رود به مقابله با بیماری ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) کمک می‌کند ولی باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

محققان گفتند: بررسی آنان نشان می‌دهد این دارو ، روند بیماری ام.اس را کند می‌کند.

ام.اس بیماری پیشرونده‌ای است که مغز و دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند.

در این مطالعه محققان به 140 بیمار مبتلا به ام. اس که بین 18 تا 65 سال سن داشتند روزانه 80 میلی گرم از سیم واستاتین دادند.

سپس محققان با مقایسه افراد مورد مطالعه و افرادی که دارونما استفاده کرده بودند متوجه شدند روند بیماری آن دسته از مبتلایانی که از داروی سیم واستاتین استفاده کرده بودند 43 درصد کندتر از دیگران بود.

دکتر جرمی چاتاوی در بخش نورولوژی بیمارستان ملی انگلیس گفت: نتایج این بررسی نشان می‌دهد که می‌توان به تاثیر داروی یاد شده در کنترل بیماری ام اس امیدوار بود.

سیمواستاتین یکی از داروهای معروف خانواده استاتین است که دارویی ارزان و با استاندارد بالا محسوب می‌شود و از تجمع چربی در عروق خونی جلوگیری می‌کند.

بیماری ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود.میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

علایم بیماری ام.اس، بسته به این که چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر است و الگوی بیماری ام.اس از هر فردی به فرد دیگری متفاوت است.

این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌کند.

اختلالات بینایی، تاری دید، دو بینی، حرکات غیر ارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل، لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام ها، سفتی عضلات، اختلالات حسی، اختلالات تکلم و تغییر حالت تکلم از جمله علایم بیماری ام.اس هستند.

کد خبر 255285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز