چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی به طور موفقیت‌آمیزی یک وسیله کاشتنی تلسکوپی در چشمان یک بیمار مبتلا به تحلیل‌رفتگی لکه زرد شبکیه چشم (دژنراسیون ماکولا) قرار داده‌اند.

implant

به گزارش ساینس دیلی پزشکان در مرکز پزشکی دانشگاه کامن‌ولث ویرجینیا (VCU) از یک وسیله کاشتنی تلسکوپی برای بازگرداندن دید مرکزی به یک بیماری دچار مرحله انتهایی بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) که با افزایش سن رخ می‌دهد، استفاده کردند.

AMD یکی از عوامل اصلی نابینایی در سالمندان است. این بیماری دارای نوع خشک و مرطوب است. شکل خش بیماری ممکن است به شکل وخیم‌تر مرطوب بیماری پیشرفت کند.

تخمین زده می‌شود که حدود 15 میلیون نفر در آمریکا به AMD مبتلا باشند و هر سال حدود 200 هزار نفر دچار این بیماری تشخیص داده می‌شوند.

اکثریت این بیماران به شکل خشک دژنراسیون ماکولا مبتلا هستند که بسیار شایع‌تر است. این بیماری که دارای سه مرحله- زودرس، میانی و پیشرفته است، هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌ها در ماکولا یا لکه زرد (حساس‌ترین بخش شبکیه چشم به نور) شروع به از بین‌رفتن می‌کنند. بیماران نهایتا محو شدن بینایی یا به وجود آمدنی لکه‌ای خاکستری را در دید مرکزی‌شان را تجربه می‌کنند.

کارشناسان شکل مرطوب بیماری را مرحله پیشرفته AMD می‌شمارند. این شکل هنگامی رخ می‌دهد که از رگ‌های خونی زیر ماکولا خون و مایع نشت می‌کند. آسیب در این مرحله ممکن است به سرعت رخ دهد.

ویلیام اچ بنسون متخصص قرنیه و استاد بخش بیماری چشم در دانشگاه عمل کاشتن این وسیله تلسکوپی را انجام داد.

این وسیله کاشتنی یا ایمپلنت اندازه‌ای کمتر از یک دانه نخود دارد. این وسیله از تکنولوژی میکرو- اپتیکال برای بزرگ کردن اشیایی استفاده می‌کند که فرد مبتلا به AMD پیشرفته نمی‌تواند ببیند.

implant2

این وسیله تصاویر را به بخش سالمتر شبکیه می‌فرستد. این بیمار اکنون می‌تواند این اشیا را گویی که در میدان مرکزی بینایی‌اش ظاهر شده‌اند، ببیند.

در حال حاضر دارویی که بتواند AMD را علاج کند، وجود ندارد، اما پزشکان مکمل‌هایی را تجویز می‌کنند که ممکن است سیر از دست رفتن بینایی را کُند کند.

کد خبر 209758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز