یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند قرار گرفتن در تاریکی ممکن است بالقوه بتواند تنبلی چشم، عارضه‌ای که در آن یک چشم بسیار ضعیف‌تر از چشم دیگر است، را درمان کند.

lazy eye

به گزارش لایوساینس پژوهشگران کانادایی در دانشگاه تورونتو که نتایج کارشان را در جورنال "زیست‌شناسی معاصر" منتشر کرده‌اند، می‌گویند تاثیر بخشی تاریکی در معالجه تنبلی چشم را در بچه گربه‌ها نشان داده‌اند، و اگر بتوان نتایج مشابهی را در انسان‌ها نیز به دست آورد، راه برای درمان میلیون‌ها نفری در جهان که دچار تنبلی چشم هستند، باز خواهد شد.

عارضه‌ای شایع

حدود 4 درصد از جمعیت دچار عارضه "آمبلیوپی" یا "تنبلی چشم" هستند که علل متعددی دارد. برای مثال کاتاراکت (آب مروارید) می‌تواند مانع وارد شدن نور به یک چشم شود، در نتیجه مغز پردازش درست اطلاعات رسیده از آن چشم را متوقف می‌کند، در نتیجه بینایی آن چشم ضعیف می‌شود یا با اصطلاح چشم تنبل می‌شود.

به گفته این پژوهشگران که این بررسی را انجام داده‌اند گرچه کودکان دچار تنبلی چشم را می‌توان با پوشاندن چشم قوی‌تر و واداشتن چشم دیگر به کار کردن بیشتر درمان کرد، اما راضی کردن کودک چهار پنج ساله به نگهداشتن این چشم‌بند مشکل است و در بزرگسالان درمان‌نشده زدن چشم‌بند ممکن است زندگی روزانه‌‌شان را مختل کند.

اتاق تاریک

پژوهشگران دانشگاه تورونتو چندین سال است که متوجه شده‌ بودند که در بچه‌گربه‌هایی که یک چشم معیوب دارند، سلول‌های کوچکتری آن چشم را به مغز مربوط می‌کند، اما به نظر می‌رسید قرار دادن بچه گربه‌ها در اتاق تاریک این خصوصیت را تغییر بدهد. اما آیا تاریکی واقعا بچه‌گربه‌های دارای "چشم‌های تنبل" را درمان کرده بود؟

این پژوهشگران برای بررسی این موضوع یک چشم چندین بچه گربه را برای یک هفته بستند و بعد اجازه دادند این گربه‌ها چندین هفته با دو چشم باز حرکت کنند، یعنی عملا در آنها چشم تنبل ایجاد کردند.

سپس آنها این بچه گربه‌ها را به سایر هم‌توله‌ای‌ها و مادران‌شان در یک اتاق کاملا تاریک- اتاقی که مطلقا به آن نوری نمی‌رسید- قرار دادند.

پس از 10 روز این بچه گربه‌ها را از تاریکی بیرون آوردند. در طول چند هفته مشخص شد که تنبلی چشم این حیوانات کاملا معالجه شده است.

این گروه پژوهشگران در یک تجربه دیگر قرار دادن بچه‌گربه‌ها بلافاصله پس از بستن چشم (برای یک هفته) در اتاق کاملا تاریک به طور کلی از ایجاد تنبلی چشم جلوگیری کرد.

این پژوهشگران با توجه به این یافته‌ها معتقدند که تاریکی باعث شده است که دستگاه بینایی بچه‌گربه‌ها به مراحل ابتدایی‌تری رشدی باز گردد، بنابراین امکان تنظیم دوباره خود را پیدا کند.

اما پیش از آنکه دانشمندان بتوانند این شیوه را روی انسان‌ها هم آزمایش کنند، باید تعیین کنند برای علاج تنبلی چشم کودکان چه مدت باید آنها را در تاریکی نگهداشت و شدت تاریکی لازم چقدر است و اینکه در چه زمانی از رشد کودک باید این درمان را انجام داد.

کد خبر 201882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز