سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

دانشمندان انگلیسی مدعی‌اند نابینایی ارثی را می‌توان از طریق استفاده روزانه از یک داروی جدید، به تعویق انداخت.

کودک - نابینا

 به گزارش نیوساینتیست، تاکنون هیچ راهی برای جلوگیری از حمله ناگهانی کوری در افرادی که دچار بیماری میتوکندریال هستند، وجود نداشته است. این حمله در دهه 20‌سالگی عمر آغاز می‌شود و از شروع پیدایش علائم بین 3 تا 6‌ماه طول می‌کشد تا فرد به‌طور کامل نابینا شود. اما دانشمندان دانشگاه نیوکاسل در یک تحقیق به 55 بیمار، دارویی به نام «ایده نون» دادند و پس از 6‌ماه مشاهده کردند که 11‌نفر از کسانی که این دارو را مصرف کرده‌اند می‌توانند از میزان استاندارد تعیین شده بیشتر ببینند و حتی پس از 6‌ماه نابینایی‌شان رو به بهبودی گذاشت .

در این آزمایش افرادی که حتی یک کلمه نمی‌توانستند بخوانند پس از گذشت 6 ماه اندکی بینایی خود را به دست آوردند. پاتریک چینری، مسئول انجام این پروژه می‌گوید: این درمان قطعی نیست اما نمی‌توان تأثیر فوق‌العاده داروی مذکور را روی افراد تحت آزمایش انکار کرد. این نخستین باری است که بیماری ارثی میتوکندریال در اثر استفاده از یک دارو، درمان می‌شود.

میتوکندریا منبع انرژی سلول‌هاست که انرژی مولکول‌های غذا را به یک حامل تبدیل می‌کند و به عملکرد سلول‌ها قدرت می‌بخشد و بیماری میتوکندریال نیز در اثر نقص عملکرد میتوکندریا به‌وجود می‌آید. چینری می‌گوید: آزمایش انجام شده این امیدواری را به ما می‌دهد تا روزی بتوانیم تمامی بیماری‌های میتوکندریال را درمان کنیم.

وی می‌افزاید: تاکنون داروی «ایده نون» هیچ اثر جانبی نداشته است. روزی ممکن است بتوان از طریق آزمایش‌های ژنتیک هرگونه تغییر و جهش را شناسایی کرد و پیش از بروز علائم بیماری‌های میتوکندریال، این دارو را به افراد داد تا از بروز بیماری پیشگیری شود. چینری امیدوار است داروی ایده نون در درمان «سندروم ملاس» نیز استفاده شود. سندروم ملاس نقص آنزیم میتوکندریال در زدودن ضایعات اسید لاکتیک از درون سلول‌هاست که موجب متورم شدن مغز و ضعیف شدن قلب و عضلات می‌شود.

کد خبر 142629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز