دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳

همشهری آنلاین: یافته‌های یک پژوهش حاکیست: نوعی اسکن مغزی می‌تواند تغییرات زیست شیمیایی مغز افراد سالمی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به آلزایمر باشند را شناسایی کند

آلزایمر

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این مطالعه که نتایج آن در مجله «نورولوژی» منتشر شده است، 311 نفر در دهه‌های 70 و 80 سالگی عمر خود، بدون هیچ نوع مشکل شناختی، از نمونه اجتماعی کلینیک مطالعه سالمندی «مایو»، با استفاده از یک روش پیشرفته تصویربرداری مغزی، که طیف سنج پروتون ام.آر. نامیده می‌شود، مورد اسکن مغزی قرار گرفتند تا بررسی شود آیا موردهای غیر عادی که نشانگرهای زیستی برای بیماری آلزایمر باشند، در آنها وجود دارد یا نه.

آنها همچنین مورد پت اسکن قرار گرفتند تا میزان انباشت آمیلویید-بتا یا جرم (پلاک) در مغز که یکی از اولین نشانه‌های تغییرات در مغز در نتیجه آلزایمر است اندازه‌گیری شود. شرکت کنندگان همچنین از نظر حافظه، زبان و دیگر مهارت‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

دکتر «جاناتان ام. شوت» از مرکز پژوهش زوال عقل در دانشگاه کالج لندن در انگلستان و یک عضو آکادمی آمریکایی عصب شناسی، در سرمقاله‌ای به همراه گزارش مطالعه نوشت: مستندهای فزاینده‌ای وجود دارد که بیماری آلزایمر با تغییراتی در مغز پیوند دارد که سال‌ها پیش از آن که عارضه‌های بیماری بروز کند، شروع می‌شود. اگر ما می‌توانستیم کسانی را شناسایی کنیم که در آنها فرایند بیماری آغاز شده، اما عارضه‌های آن هنوز ظاهر نشده، می‌توانستیم دریچه مناسبی به سوی مداواهای بالقوه بگشاییم؛ تا بتوانیم موجب به تاخیر انداختن و یا مانع از دست دادن حافظه و توان‌های شناختی شویم.

این مطالعه نشان داد که 33 درصد از شرکت کنندگان میزان قابل توجهی از انباشت آمیلویید-بتا در مغز خود داشتند.