همشهری آنلاین: یک تکنولوژی جدید تصویربرداری نشان می‌دهد که یک داروی آزمایشی برای بیماری آلزایمر، کلافه‌های پلاک‌های مربوط به این بیماری را در مغز تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

به این ترتیب این امید به وجود آمده است این دارو، که در آزمایش‌های بالینی در دو سال قبل نتایج نومید کننده‌ای داشت،‌ بتواند به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز داروی پاپینوزوماب (Bapineuzumab) که شرکت فایزر، شرکت داروسازی ایرلندی الان کورپ و جانسون اند جانسون آن را تولید کرده‌اند- بالقوه بتواند راهی جدید برای درمان بیماری آازایمر را بگشاید، زیرا ممکن است اولین دارویی باشد که علت زمینه‌ای ‌این بیماری تحلیل‌برنده مغز را معالجه می‌کند.

اطمنیان سرمایه‌گذاران بر روی این داروی پادتنی در جولای 2008 هنگامی که این دارو در آزمایش بر روی گروهی ازبیماران در مراحل میانی آلزایمر موثر واقع نشد و در دوزهای بالاتر به تورم مغز انجامید، متزلزل شد. تحقیق جدید که تنها بر روی 28 بیمار انجام شده است تا حدی تسلی‌بخش است.

 سرپرست پژوهش، جوها رینه از دانشگاه تورکو در فنلاند گفت: "این بررسی نشان داد که این دارو بر شاخص آسیب‌زای بیمرای آلزایمر تاثیر می‌گذارد."

رینه و همگارانش از یک ماده جدید  به نام ترکیب B پیتسبورگ  نشان‌دار شده با کربن 11 برای تصویبربرداری با پت اسکن از مغز بیماران استفاده کردند. این ماده به نقاطی از مغز متصل می‌شود که در آن مقداری زیادی پلاک بتا آمیلوئید - شاخص آسیب‌شناختی آلزایمر- وجود دارد.

پس از 78 هفته، آنها متوجه شدند که بیمارانی که داروی باپینوزوماب به آنها داده شده است، ‌در مقایسه با آنهایی که دارونما دریافت کرده‌اند،‌ 25 درصد کاهش در میزان این پلاک‌ها نشان می‌دهند.

 بر اساس گزارش این پژوهشگران در نشریه "لنست نورولوژی" این اثر با سه دوز متفاوت دارو مشابه بود.

 سام گاندی از دانشکده پزشکی مونت سینایی در نیویورک در مورد یافته‌های این تحقیق گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم دارویی موثر و تغییردهنده روند بیماری آلزایمر در دست داریم، اما امکان اندازه‌گیری پلاک‌ها در افراد زنده با این شیوه جدید تصویربرداری،‌ "یک پیشرفت راهگشا" است.

 کارشناسان در مورد علت ریشه‌ای بیماری آلزایمر و بنابراین بهترین راه برای درمان آن اختلاف نظر دارند.

 اغلب داروهای در حال آزمایش مانند باپینوزوماب، بر برطرف کردن توده‌های پلاک آمیلوئید متمرکزند،‌ که تصور می‌شود مانع کارکردن صحیح سلول‌های مغزی می‌شوند.

 اما گروه دیگر از کارشناسان کلافه‌های سمی که نتیجه تجمع یک پروتئین غیرطبیعی به نام تائو (tau) است را عامل ایجاد آلزایمر می‌دانند.

 بررسی تصویربرداری که رینه و همکارانش انجام دادند، بوسیله شرکت " الان اند وایاث" تامین مالی شده بود،‌ که اکنون بخشی از شرکت فایزر است.

کد خبر 102609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز