چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی: عوارض مغزی یا مادرزادی هستند یا ناشی از تصادفات و اتفاقاتی که در طول زندگی برای افراد می‌افتند.

مدت‌ها بود که دانشمندان به‌دنبال راه‌حل‌هایی جهت بهبود وضعیت عملکرد مغز آن دسته از افرادی که دچار مصدومیت‌ها در ستون فقرات یا اختلالات عصبی هستند، بودند. اکنون به‌نظر می‌رسد با ابداع یک دستگاه با حجم یک لایه و حاوی الکترود که بخشی از آن از ابریشم ساخته شده است، آنها موفق شده باشند شرایطی را جهت ارسال علائم به مغز فراهم کنند؛ امری که می‌تواند در آینده بسیار راهگشا باشد و زمینه‌ساز تولید دستگاه‌هایی با قابلیت‌های بسیار بالاتر برای کمک به بیماران دارای عوارض مختلف مغزی و عصبی شود.

رویترز در این باره گزارش داده است: محققان اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت لایه‌ای برای قرار دادن آن در سطح مغز شده‌اند که بخشی از آن از ابریشم تهیه شده است.
بر همین مبنا گفته می‌شود این لایه که به راحتی و به خاطر آنکه بخشی از آن با ابریشم ساخته  شده جذب بافت مغز می‌شود، دارای قابلیت جذب علائم و سیگنال‌هاست.
آزمایش این دستگاه نشان داد که الکترودهای نازک و قابل انعطاف می‌توانند علائم را در مغز یک گربه به دقت ضبط کنند. این دستگاه‌ می‌تواند به افرادی که دچار صرع یا عوارض و جراحاتی در ستون فقرات خود هستند کمک کند.

این دستگاه حتی می‌تواند در عملکرد دست‌و پاهای مصنوعی نیز مؤثر باشد و با ارسال علائم ضبط شده آنها را به حرکت درآورد.جان راجرز از دانشگاه ایلینوی و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه تافتز در بوستون این الکترودها را با استفاده از پروتئین‌های موجود در ابریشم و الکترودهای فلزات باریک ساخته‌اند. ابریشم با طبیعت همساز و در آب حل‌پذیر است. این ماده در سطح مغز حل می‌شود و الکترون‌ها را می‌پراکند.

محققان این دستگاه حاوی الکترودها را بر گربه‌ها در حالت بی‌هوشی و در حالی که چشمانشان باز بود آزمایش کردند. این الکترودها علائمی را که از طریق چشمان گربه دریافت می‌شد در حالی که آنها در حال دیدن تصاویر بودند، ضبط می‌کردند. دکتر والتر کوروشتز از مؤسسه ملی بی‌نظمی‌های عصبی و سکته، می‌گوید: کاشت این دستگاه در مغز می‌تواند همزمان ارتباط میان سطح مغز با الکترودها را به حداکثر برساند و از وارد آمدن صدمات به مغز بکاهد. این دستگاه‌ها می‌توانند زمینه استفاده از دستگاه‌های دیگر در رنج بسیار گسترده برای مداوای صرع، مصدومیت در ستون فقرات و سایر بی‌نظمی‌های عصبی در سطح مغز را فراهم کنند.

یکی از موارد مهمی که در این میان می‌توان به آن توجه کرد طبیعی و قابل انعطاف بودن ابریشم و سازگار بودن آن با سطح مغز است که این امر آسیب‌ها را کاهش داده و امکان استفاده از این دستگاه برای بیماران را مهیا می‌کند.

 مغز انسان اندامی بسیار پیچیده است که حدود ۲درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد، بنابراین یک انسان ۷۵کیلوگرمی مغزی در حدود 5/1کیلوگرم دارد. با این وجود مغز میان ۲۰ تا ۳۰درصد از انرژی بدن انسان را مصرف می‌کند. در مغز انسان حدود ۱۰۰میلیارد یاخته مغزی وجود دارد که به‌صورت یک شبکه بسیار پیچیده با یکدیگر در ارتباط هستند. محاسبات نشان می‌دهد که در حدود  یک میلیون میلیارد ارتباط نقطه به نقطه میان یاخته‌های مغزی در مغز انسان وجود دارد؛ این میزان از شمار ستارگان جهان بیشتر است.

کد خبر 105626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز