سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی شیوه‌ای را برای پیش‌بینی اینکه اقدام به ترک سیگار چقدر موفقیت‌آمیز خواهد بود،‌یافته‌اند که در آن با استفاده از اسکن MRI فعالیت بخشی از مغز که با تغییر رفتار ارتباط دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اسکن‌های MRI بر روی 28 سیگار قهار که به یک برنامه ترک سیگار پیوسته بودند، انجام شد.

از این افراد خواسته شد که رشته‌ای از آگهی‌ها در مورد ترک سیگار را مشاهد کنند، و هم زمان با استفاده از دستگاه MRI فعالیت مغز آنها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

افراد مورد آزمایش در پایان پخش آگهی بر حسب اینکه چه مقدار توجه آنها به ترک سیگار جلب شده است، و اینکه آیا اعتماد به نفس آنها برای ترک سیگار افزوده شده است یا نه و چه مقدار با پیام آگهی ارتباط برقرار کرده‌اند. رده بندی شدند.

به گفته این پژوهشگران آن افرادی که در هنگام مشاهده آگهی ضدسیگار، بخش میانی قشر پیش پیشانی مغزشان فعال می‌شد، به طور قابل ‌توجهی سیگار کشیدن‌شان را در ماه پس از این بررسی کاهش دادند، بدون توجه به اینکه خودشان در مورد تاثیر آگهی چه اظهار نظری کرده باشند.

امیلی فانک سرپرست این پژوهش در دانشگاه یواس‌ال‌ای گفت: "نکته جالل این بود که با دانستن رخدادهای درون مغز هنگام مشاهده آگهی‌های ضدسیگار می‌توان دو برابر دقیق‌تر نسبت به گزارش شخصی خود فرد در مورد اینکه ترک سیگارشان چه قدر موفق خواهد بود یا اینکه چقدر توجه‌شان به ترک سیگار جلب شده است،‌ می‌توان پیش‌بینی کرد که رفتار آینده فرد در ترک سیگار را چطور است.

فانک افزود: "به نظر می‌رسد ثبت فعالیت مغز نسبت به درون‌نگری و گزارش خود فرد اطلاعات بیشتری را در اختیار ما می‌گذارد."

به گفته او پژوهشگران در مرحله باید تعیین کنند چه پیام‌هایی بیشترین تاثیر را در واکنش‌های مغز نسبت به آگهی‌های ضدسیگار را دارد.

کد خبر 127174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز