همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می دهد هشدارها روی پاکت‌های سیگار درباره خطرات دخانیات سیگاری‌ها را به ترک این عادات وا می‌دارد، و تصاویر گرافیکی روی پاکت‌ها که بیماری‌‌ها و رنج انسانی را نشان می‌دهد، از این لحاظ موثرترینند.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی می‌گوید تقریبا همه سیگاری‌‌های بزرگسال در کشورهایی که پیمان سازمان جهانی بهداشت آنها را ملزم به قرار دادن هشدارهای بهداشتی بر روی فراورده‌های دخانی کرده است، به این هشدارها توجه کرده‌اند، و بیش از نیمی از سیگاری‌ها در شش کشور از 14 کشور در این بررسی گفتند که هشدارها آنها را به فکر ترک کردن سیگار انداخته است.

بر اساس این بررسی که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) منتشر شده است، در هشت کشور باقیمانده، به استثنای لهستان، بیش از یک چهارم افراد پاسخ دهنده به نظرسنجی گفتند برچسب های هشداردهنده آنها را به در نظر گرفتن ترک سیگار واداشته است.

در این بررسی پژوهشگران داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2008 تا 2010 را از کشورهای بنگلادش، چین، مصر، هند، مکزیک، فیلیپین، لهستان، روسیه، تایلند،ترکیه،اوکراین،اوروگوئه و ویتنام را که از یک نظرسنجی با نام "نظرخواهی جهانی از بزرگسالان درباره دخانیات" را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها دریافتند که هشدارهایی با بیشترین احتمال افراد را به فکر ترک سیگار می‌اندازند که به صورت بارزی روی پاکت سیگار قرار داشته باشند و از تصاویر یا گرافیک برای توصیف اثرات زیانبار سیگارکشیدن استفاده کنند.

بر اساس این بررسی هشدارهای گرافیکی نه تنها می‌توانند با سیگاری‌هایی که نمی‌‌توانند بخوانند یا نمی‌توانند هشدارهای متنی را بخوانند، ارتباط برقرار کنند، بلکه تاثیر بیشتری از لحاظ برانگیختن پاسخ عاطفی در فرد سیگاری و ترغیب کردن او به ترک سیگار دارند.

بر اساس این بررسی هر دو کشور برزیل و تایلند که "هشدارهای متعدد تصویری گرافیک و بارز روی پاکت‌های سیگار داشتند که به صورت دوره‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، بلاترین میزان‌های افراد سیگاری را داشتند که به علت این هشدارها به فکر ترک سیگار افتاده بودند.

اما به دلایل نامعلوم، در بنگلادش و ویتنام که هشدارها روی پاکت سیگار کوچکتر و به صوررت متنی بودند، نیز میزان افرادی که به فکر ترک سیگار افتاده بودند، بالا بود.

CDC می‌خواهد پژوهش‌های بیشتری انجام دهد تا دریابد چه تعداد از سیگاری‌ها به علت تاثیر هشدارهای روی پاکت‌های سیگار به ترک سیگار ترغیب می‌شوند، و تعیین کند چه عواملی در واداشتن افراد به ترک سیگار دخیلند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مصرف دخانیات اولین علت مرگ و میر قابل‌پیشگیری درجهان و تخمین زده می‌شود که هر سال 5 میلیون نفر، عمدتا درکشورهای با درآمد کم و متوسط، را به کام مرگ بفرستد.

سازمان جهانی بهداشت هشدارهای بهداشتی روی بسته‌های مواد دخانی یک ابزار مهم برای مقابله به همه‌گیری مصرف دخانیات، به همراه افزایش قیمت، سیاست‌های ایجاد محل‌های عاری از دود سیگار، و تبلیغات و حمایت مالی از ممنوعیت‌ها می‌داند.

کد خبر 136168

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز