شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور انداختن ته سیگار اشتباه بزرگی است. فیلتر سیگار حاوی فلزات سنگین و ترکیبات بسیار سمی با غلظت بالاست. سیگاری‌هایی که ته‌سیگار خود را دور می‌اندازند سالانه بیش از یک تن آرسنیک وارد چرخه حیات می‌کنند.

ته سیگار

سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد نخ سیگار در جهان دود می‌شود. تخیمن زده می‌شود که حدود چهار پنجم این سیگار‌ها، نیمه یا تمام دود شده، روی زمین یا درون آب انداخته می‌شوند. فیلتر ‌ته‌سیگار حاوی صدها ماده شیمیایی بسیار مضر است تا جایی که یک فیلتر ‌ته‌سیگار در هر یک لیتر آب، برای کشتن ماهی‌های درون آب کافی است!

پژوهشگران دانشگاه سن‌دیگو در آمریکا هشدار می‌دهند که انداختن ته‌سیگار درون آب و به خطر انداختن سلامت ماهی‌ها خطر بزرگی برای سلامت تمامی چرخه حیات به شمار می‌‌آید. ماهی‌ها از حساس‌ترین جانداران چرخه حیات هستند. در دانش اکولوژی، سلامت ماهی‌ها شاخصی برای سلامت زیستی چرخه حیات محسوب می‌شود. به عبارت ساد‌ه‌تر می‌توان گفت: اگر سلامت ماهی‌ها به خطر افتد سلامت تمامی جانداران کره زمین در خطر خواهد بود.

ترکیبات شیمیایی مضر در تهیه فیلتر سیگار

پژوهشگران دانشگاه سن‌دیگو که در مورد مضرات فیلتر سیگار تحقیق می‌کنند متوجه شدند که یک فیلتر ته‌‌سیگار دود شده در هر یک لیتر آب، ‌در مدت چهار روز نیمی از ماهی‌های درون آن آب را می‌کشد. اگر این فیلتر بدون باقی‌مانده تنباکو باشد اثر آن اندکی کم می‌شود. در این صورت به طور متوسط ۸ / ۱ فیلتر در هر لیتر آب، اثری مشابه فیلتر سیگار دود شده همراه باقی‌مانده‌ تنباکو دارد.

نکته دیگر اینجاست که حتی فیلتر سیگار دود نشده هم موجب مرگ ماهی‌ها می‌شود. از قرار معلوم مواد شیمیایی‌ای که از آنها برای تهیه فیلتر استفاده شده است به اندازه کافی مضر هستند. البته پژوهشگران اکولوژی از مدت‌ها پیش می‌دانستند که دود و ته‌مانده سیگار به حیات میکروارگانیسم‌های آب آسیب می‌زند تا جایی که حتی در برخی موارد، گونه‌هایی از این میکروارگانیسم‌ها که از حلقه‌های نخست چرخه حیات به شمار می‌آیند نابود می‌شوند. اما اکنون پژوهشگران دانشگاه سن‌دیگو برای نخستین بار اطلاعات روشن و مشخصی در مورد اثرات سمی فیلتر ته سیگار ارائه کردند.

دور انداختن۹۰ تن نیکوتین با غلظت

از هر تکه آشغالی که در سواحل دنیا جمع‌آوری می‌شود، یکی ته‌سیگار است. کیسه‌های پلاستیکی در رتبه بعد قرار دارد. پارک‌های جنگلی و مسیرهای کوهستانی هم گاه تفاوتی با سطل آشغال برای سیگاری‌ها ندارند. ته‌سیگارهایی که در این مکان‌ها روی زمین انداخته می‌شوند بی‌شمارند! ‎ مواد سمی و نیکوتین این فیلتر‌ها با هر باران شسته می‌شود و وارد آب‌های زیر زمینی، چاه‌ها و قنا‌ت‌ها می‌شود.

مارتین پوتشکه-لانگر از بخش "پیشگیری سرطان" در مرکز سرطان‌شناسی آلمان می‌گوید: «فیلتر ته سیگار حدود ۵۰ درصد مواد سمی دود سیگار را جذب می‌کند. درون این فیلتر، مواد سمی و سرطان‌زا با غظت بالا جمع می‌شوند. در فیلتر سیگار علاوه بر نیکوتین، آرسنیک و فلزات سمی دیگر مانند سرب، مس و کروم وجود دارد.»

مارتین پوتشکه-لانگر در ادامه توضیح می‌دهد: «ته‌سیگارهایی که سالانه روی زمین یا درون آب انداخته می‌شوند، ۹۰ تن نیکوتین و بیش از یک تن آرسنیک وارد محیط ‌زیست می‌کنند.»

کد خبر 133106
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز