دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: این که سیگار مضر است چیز تازه‌ای نیست. اینکه طول عمر مردها نسبت به زن‌ها پایین‌تر است نیز موضوع تازه‌ای نیست. اما از تازه‌های علمی این است که سیگار کشیدن در مردها زیا‌‌ن‌بخش‌تر از زن‌ها است و باعث مرگ زودرس آنها می‌شود.

cigar

محققین اسکاتلندی با مطالعه‌ اطلاعات موجود در سازمان بهداشت جهانی (WHO) دریافته‌اند که سیگار کشیدن یکی از عوامل کمتر بودن طول عمر مردها نسبت به زن‌ها است.

این محققین پس از بررسی آمار مربوط به ۳۰ کشور اروپایی‌، از جمله آلمان، دریافته‌اند که موارد مرگ و میر مردان بر اثر استعمال سیگار دو برابر همین موارد بر اثر مصرف الکل است.

نتایج این بررسی که در مجله‌ علمی "توباکو کنترل" به چاپ رسیده همچنین نشان می‌دهد که در ۴۰ تا ۶۰ درصد موارد، سیگار عامل اصلی بالاتر بودن مرگ و میر مردها نسبت به زنان است.

کارشناسان اروپایی معتقدند، از دلایلی که باعث می‌شود زن‌ها از طول عمر بیشتری برخوردار باشند این است که بیشتر به پزشک مراجعه می‌کنند. همچنین ساختار جسمی و روانی آنها نیز می‌تواند ساده‌ترین دلیل برای طول عمر بیشتر آنها محسوب شود.

به گزارش دویچه‌وله، مطالعه‌ موارد مرگ و میر در ۳۰ کشور اروپایی نشان می‌دهد که سیگار با ایجاد سرطان‌های دستگاه تنفسی و همچنین بیماری‌های قلبی ـ عروقی و ریوی باعث مرگ زودرس شده است.

در موارد مرگ بر اثر نوشیدن الکل نیز بیماری‌های کبدی و سرطان‌ مری از عوامل اصلی بوده است.

تفاوت‌های موجود در کشورهای مختلف

محققین همچنین دریافته‌اند که تفاوت طول عمر زنان و مردان در کشورهای مختلف اروپایی به یک اندازه نیست. در ایسلند این تفاوت کم است و در اوکراین به بیشترین حد خود می‌رسد، در حالی که در آلمان میزان آن متوسط است.

در آلمان نیمی از اختلاف میزان مرگ و میر مردان و زنان را می‌توان به سیگار نسبت داد، در حالی که یک‌پنجم ‌از این میزان به مصرف الکل برمی‌گردد.

مرگ و میر بر اثر مصرف الکل در کشورهای اروپای شرقی ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سایر کشورها بالاتر است. در حالی که در مالت استعمال سیگار مسبب اصلی مرگ و میر بوده و ۷۴ درصد از این موارد را شامل می‌‌شود.

محققین همچنین بر این نظرند که تغییر عادت‌ها در کشورهای مختلف موجب می‌شود که مرگ و میر بر اثر استعمال سیگار در همه‌ کشورها بالا رفته و تفاوت آمار مربوطه در آنها به حداقل ممکن برسد.

کد خبر 131339
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز