همشهری آنلاین: وزیر بهداشت مالزی اعلام کرد شهر مالاکا که جزئی از میراث جهانی شمرده می‌شود، از 15 ژوئن (25 خرداد) به اولین شهر عاری از دود سیگار در این کشور بدل می‌شود.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه لیو تیونگ لایی گفت این اقدام توریست‌های بیشتری را به این شهر جلب خواهد کرد و به ریشه کردن سیگار کشیدن در کشوری که این عادت در آن بسیار شایع است، کمک می‌کند و تاکید کرد به این ترتیب به حفاظت شهر هم کمک خواهد شد.

او گفت: "ایده این است که هوای تازه و محیط پاکی هم برای توریست‌ها و هم برای مالزیایی‌ها فراهم شود."

"این اقدام به حفاظت یادمان‌ها و ساختمان‌های قدیمی کمک خواهد کرد، چرا که این ممنوعیت آلودگی در این ناحیه را کاهش خواهد داد و سبک زندگی سالم را تشویق خواهد کرد."

این ناحیه عاری از دود سیگار مساحتی به اندازه 4.2 کیلومتر مربع از این شهر و چهار ناحیه دیگر در ایالت جنوبی مالاکا را در بر می‌گیرد.

وزیر بهداشت افزود: "این نواحی عاری از دود سیگار خواهند شد و شهر مالاکا به اولین شهر عاری از دود سیگار در این کشور بدل خواهد شد."

"افرادی که این قانون را زیرپا بگذارند 300 رینگیت (100دلار) جریمه خواهد شد، البته ممکن است جریمه تا حداکثر 5000 رینگیت افزایش یابد."

سروزیر ایالت مالاکا، علی رستم به روزنامه دیلی استار گفت که این ایالت همچنین به طور جدی قصد دارد که نواحی توریستی بیشتری در این ایالت را مناطق عاری از دود سیگار اعلام کند.

مالاکا منشاء سلطان‌های مالایی در قرن پانزدهم است؛ این قلمرو بعدها در اوائل قرن شانزدهم مورد تهاجم پرتغالی‌ها و هلندی‌ها قرار گرفت.

یونسکو در سال 2008 مالاکا و جورج‌تاون، در جزیره تفریحی پنانگ، در فهرست میراث جهانی قرار داد، اما اخیرا نگرانی‌هایی به وجود آمده است که این شهر بندری جنوب مالزی به علت بازسازی‌ها در بخش تاریخی آن از این فهرست خارج شود.

مالزی امیدوار است که قرار داشتن این شهرها در فهرست میراث جهانی به تقویت توریسم بینجامد که یکی از منابع اصلی درآمد ارزی این کشور است.

کد خبر 136951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز