گروه بین‌الملل: همزمان با انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی، روز گذشته مالزی که در طول‌ سال‌های گذشته کشوری آرام شناخته می‌شد شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مخالفان این کشور بود که با سرکوب نیروهای پلیس مواجه شد.

تظاهرات

بیش از ۲۰ هزار نفر از مخالفان که خواستار اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور هستند روز گذشته پس از چند ماه مذاکره بی‌نتیجه با مقام‌های دولتی اقدام به برگزاری تظاهرات در خیابان‌های کوالالامپور، پایتخت این کشور کردند که با سرکوب گسترده از سوی نیروهای پلیس مواجه شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموران پلیس مالزی با استفاده از باتوم و شلیک گاز اشک‌‌آور تلاش کردند جمعیت گسترده حاضر در خیابان‌ها را متفرق کنند. آخرین گزارش‌ها از برخورد بسیار خشن نیروهای پلیس با معترضان و دستگیری بیش از 1667نفر از جمله چند نفر از سران ارشد مخالفان خبر می‌دهد. نیروهای امنیتی مالزی پس از آنکه دولت این کشور تظاهرات مخالفان را غیرقانونی خواند اقدام به بستن برخی خیابان‌ها و مسیرهای اصلی کوالالامپور کرد اما این مسئله هم نتوانست جلوی حرکت مخالفان را برای تظاهرات بگیرد. پلیس فدرال مالزی روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از این به مردم برای عدم‌شرکت در هر نوع تظاهراتی تذکر داده است و با کسانی که از این مسئله سرپیچی کنند به‌شدت برخورد خواهد شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته گزارش داد که سرکوب مخالفان تحت عنوان «عملیات پاکسازی برسیح» صورت گرفته است؛ برسیح ۲ نام ائتلافی است که سازمان‌دهنده این تظاهرات به حساب می‌آید که از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود روز ۹جولای اقدام به برگزاری تجمعی گسترده در یک استادیوم ورزشی خواهد کرد. دولت مالزی اما با وجود مذاکرات مخالفان برای این تجمع مجوز صادر نکرد. نیروهای پلیس روز گذشته با استقرار تعداد زیادی نیروهای پلیس و استفاده از ماشین‌های آبپاش تلاش کردند مانع از رسیدن مخالفان به این استادیوم شوند و تلاش مردم برای رسیدن به این محل باعث واکنش نیروهای امنیتی شد.

تظاهرات روز گذشته اوج فشارها بر دولت نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی در طول چند ماه گذشته برای اصلاح و شفاف‌سازی‌ روند انتخاباتی به‌حساب می‌آید که احتمالا در اواسط سال ۲۰۱۲ برگزار می‌شود. مخالفان ائتلاف جبهه ملی حاکم بر مالزی را به تقلب برای حفظ قدرت در این کشور پس از ۵۴ سال متهم کرد‌ه‌اند. با وجود مذاکرات مخالفان در طول ماه‌های گذشته با مقام‌های دولتی،نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر اقدام به بازجویی از ۱۵۰ نفر از فعالان مخالف کرده‌ و مانع از ورود ۹۱نفر به پایتخت شده‌اند.

هنوز بیش از 30فعال سیاسی از 2هفته پیش تاکنون در زندان به سر می‌برند.

انور ابراهیم، معاون سابق نخست‌وزیر مالزی و از رهبران مهم مخالفان هم روز گذشته در پیامی اینترنتی اعلام کرد که در حمله نیروهای پلیس دچار جراحت‌های سطحی شده است. ائتلاف مخالفان خواستار اصلاح روش انتخابات مالزی مانند استفاده از جوهرهای پاک‌شدنی، دوره حداقل ۲۱روزه برای مبارزات انتخاباتی و دسترسی آزاد همه احزاب به رسانه‌ها هستند اما دولت نجیب رزاق همچنان بر کارآمدی و شفافیت روندهای فعلی انتخاباتی تأکید دارند. مقامات دولتی مالزی اعلام کرده‌اند که مخالفان طرز تفکر کمونیستی دارند و می‌خواهند جنگی علیه پادشاه راه بیندازند. تظاهرات روز گذشته بزرگ‌ترین تجمع معترضان در طول حداقل ۴سال گذشته به‌حساب می‌آید. در سال ۲۰۰۷ هم تظاهرات مشابهی از سوی نیروهای امنیتی مالزی سرکوب شد.

کد خبر 139901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز