یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از 170 کشور روز جمعه 19 نوامبر تصمیم گرفتند به اقداماتی دست بزنند تا مقرراتی برای توتون‌ها معطر تصویب شود و به این ترتیب نگرانی در مورد کشانده جوانان به اعتیاد به نیکوتین به‌وسیله آن‌ها برطرف شود.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه در طول اجلاس سازمان جهانی بهداشت  برای  امضاکنندگان "پیمان چارچوب کنترل توتون" در شهر مرتفع "پونتا دل استه" در اوروگوئه ،‌این کشورها موافقت کردند که اصول راهنمایی برای اجزای فراورده‌های توتون تعیین کنند.

آنها همچنین پیش‌نویس یک پروتکل در مورد تجارت غیرقانونی توتون را به بحث گذاشتند که شامل قیمت، مالیات‌ها و سیگارهای الکترونیک می‌شود.

سیگارهای الکترونیک فاقد توتون هستند،‌اما نیکوتین را در یک محلول آبی که بخاری مانند دود سیگار ایجاد می‌کند، به بدن مصرف‌کننده می‌رسانند. این سیگارها که در شماری از کشورها مصرف می‌شوند، به عنوان راهی برای ترک سیگار تبلیغ شده‌اند.

آنتون اوبرهوزن، مشاور اختصاصی پیمان چهارچوب و معاون رئیس شبکه آزمایشگاهی توتون سازمان جهانی بهداشت گفت: "صدها ماده شیمیایی وجود دارند که برای جذاب‌تر کردن سیگار به خصوص برای جوانان به کار می‌روند."

تحلیل‌گر ارشد سیاست‌های جامعه سرطان کانادا،‌راب کانینگهام، توضیح داد که "تولیدکنندگان توتون بیشتر و بیشتر به عرضه سیگارهای رایحه‌دار به بازار اقدام کرده‌اند- با رایحه‌های شکلات، وانیل و آب نبات که جوانان را جذب می‌کند."

نمایندگان صنعت دخانیات که به شدت با این مقررات محدودکننده مخالف هستند و می‌گویند این مقررات به صنعت قدرتمند آنها صدمه می‌زند. آنها مدعی‌اند که فراورده‌های معطر نیمی از مصرف جهان توتون را تشکیل می‌دهد و برای ایجاد آنها از سه نوع برگ توتون استفاده می‌شود: ویرجینیا، بارلی و اورینتال. آنها نگران‌هستند که این مقررات آغازگر ممنوعیت برخی از پرطرفدارترین محصولات‌شان باشد.

بند 9 و 10 "پیمان چارچوب کنترل توتون" خواستار اصول راهنمایی برای مراقبت قانونی بر محتویات و گازهای خروجی فراورده‌‌های توتون می‌شود، و همچنین خواستار اقداماتی می‌شود که تولیدکنندگان و واردکنندگان توتون را مجبور به افشای اطلاعات در مورد محتویات و میزان گازهای خروجی از فراورده‌های‌شان از جمله گازهای سمی کند.

اوروگوئه که به خاطر اقدامات ضدسیگارش با ادعای غرامت از طرف شرکت بزرگ سیگارسازی فیلیپ موریس روبه‌رو است، در این اجلاس بوسیله امضاکنندگان پیمان چارچوب مورد حمایت قرار گرفت.

این کشور در مارس 2006 اولین کشور آمریکای لاتین و پنجمین کشور در جهان بود که ممنوعیت بر ضد توتون را به اجرا در آورد.

شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، و هشت سازمان بین‌الملی از اوروگوئه در منازعه‌اش با فیلیپ موریس حمایت کرده‌اند؛ میزان گردش مالی سالانه این شرکت دو برابر تولید ناخالض داخلی این کشور 3.4 میلیون نفری است

کد خبر 121203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز