همشهری آنلاین: دانشمندان با استفاده از رویکرد بر اساس ژنتیک روشی را برای شناسایی سیگاری‌هایی که بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، را یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران  می‌گویند با اینکه 10 تا 20 درصد سیگاری‌ها در طول عمرشان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، هیچ ابزاری برای شناسایی اینکه کدامیک از افراد سیگاری بیشتر در معرض سرطان ریه هستند، در دست نبوده است.

معمولا تشخیص سرطان ریه در مراحل بسیار پیشرفته بیماری داده می‌شود که در درمان در آن هنگام عمدتا غیرموثر است.

سرپرست این پژوهش، آوروم سپیرا گفت این روش جدید بر مبنای یک شاخص زیستی بر اساس بروز یک ژن است که سیگاری های دارای سرطان ریه و بدون سرطان ریه را از هم تشخیص می‌دهد.

این دانشمندان یک "مسیر مربوط به سرطان" به نام PI3K را یافته‌اند که در سلول‌های پوشاننده مجرای هوایی سیگاری‌هایی که سرطان ریه دارند، فعال شده است.

سپیرا که استادیار پزشکی و آسیب‌شناسی در دانشگاه بوستون است، گفت: "این یافته از این لحاظ اهمیت دارد که این سلول ‌ها را با شیوه‌ای نسبتا غیرتهاجمی می‌توان از مجاری هوایی سیگارهایی در معرض خطر به دست آورد و این کار نیازی به نمونه‌برداری تهاجمی از بافت ریه ندارد."

این یافته همچنین این امکان را مطرح میکند که پزشکان با اندازه‌گیری فعالیت بروز این ژن تعیین کنند که کدامیک از مسیرهای اختصاصی سرطان در یک فرد معین سیگاری  دچار بی‌نظمی شده است، و به این ترتیب امکان تولید داروی اختصاصی برای کاهش خطر سرطان ریه در آن فرد خاص فراهم می شود.

سپیرا گفت: "این کشف پیشرفت بسیار مهمی در حوزه پیشگیری از سرطان ریه به حساب می‌آید که در حال حاضر در آن هیچ  راهبرد موثری برای پیشگیری از آن در میان سیگاری‌های در معرض این بیماری وجود ندارد."

این یافته‌ها در شماره 7 آوریل ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده است.