همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی برای اولین بار تکنیکی را برای تعیین توالی و مقایسه ژنوم ۱۷۹ نفر که نمایندگان قاره‌های آفریقا، اروپا و آسیا هستند، ابداع کرده‌اند.

genome

به گزارش خبرگزاری فرانسه این روش‌های جدید که یا کامپیوترهای قدرتمند تجزیه و تحلیل می‌شوند، به دانشمندان امکان می‌دهند ژنوم انسان و نیز توالی‌های تکرارشونده DNA را مورد بررسی قرار دهند و به این ترتیب شناسایی بیشتری از دگرگونی‌های ژنتیکی میان افراد به دست آورند.

لین جورد، رئیس بخش ژنتیک انسانی دانشکده پزشکی یوتا و یکی از این پژوهشگران، گفت: "این بررسی اولین فهرست‌برداری در مقیاس بزرگ از گوناگونی ژنتیکی انسان است.

پژوهشگران ابتدا 60 ساکن شهر یوتا را به عنوان نمایندگان اروپای شمالی، 60 نیجریه‌ای از آفریقا و 30 چینی و 30 ژاپنی را به عنوان نمایندگان آسیا در این بررسی وارد کردند و نهایتا توالی ژنومی 179 نفر را تعیین کردند.

این بررسی بخشی از "کنسرسیوم پروژه ژنوم‌های 1000" است که یک همکاری بین‌المللی میان صدها متخصص ژنتیک به هدف فهرست‌برداری از گوناگونی ژنتیکی و معین کردن 95 درصد جهش‌های ژنتیکی رایج انسانی است.

جورد گفت این بررسی شواهد بیشتری از انتخاب طبیعی اخیر در ژن‌های جدید ارائه داد و از این نظریه که انسان‌ها هنوز در حال تکامل هستند،‌ حمایت کرد.

این بررسی موید بررسی قبلی بوسیله آزمایشگاه جورد در امسال است که نشان داد انتخاب طبیعی در 5 تا 10 هزار سال پیش ساکنان تبت را قادر کرد تا در محیط کم‌اکسیژن در ارتفاعات بالا به حیات خود ادامه دهند.

راز زندگی تبتی‌ها در ارتفاعات هیمالیا کشف شد

این پژوهش شماری از جهش‌های ژنتیکی را کشف کرد که آنقدر به طور مکرر رخ می‌دهند که می‌توان آنها را جزو رایج‌ترین جهش‌‌های رخ‌داده در انسان شمرد.

این بررسی همچنین باعث درک بهتر چگونگی انتقال بیماری‌های ژنتیکی میان نسل‌ها می‌شود.

جورد گفت: "اکنون کاتالوگی در دست است که سایر دانشمندان می‌توانند نتایج پژوهش‌های‌شان در این مورد را با آن مقایسه کنند. هدف نهایی ما کاربرد این اطلاعات برای درک علل بیماری‌ها است."

کد خبر 119361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز