همشهری آنلاین: دانشمندانی که کبدهای مینیاتوری دارای کارکرد ایجاد کرده‌اند، می‌گویند موفقیت آنها یک پیشرفت مقدماتی، اما بسیار مهم در مسیر رشد دادن کبدهای انسانی جایگزین در آزمایشگاه است.

liver

به گزارش هلث‌دی نیوز رئیس این پروژه شای سوکر، استاد پزشکی باززایی در مرکز پزشکی باپتیست دانشگاه ویک فارست در آمریکا‌ در این باره گفت:‌ "ما از امکاناتی که این پژوهش در اختیار می‌گذارد، هیجان‌زده هستیم، اما باید تاکید کرد که هنوز در مرحله اولیه هستیم و موانع فنی بسیاری وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد پیش از آن که بیماران بتوانند از  آن استفاده کنند."

پژوهشگران در این بررسی از یک ماده دترجنت (پاک‌کننده) ملایم استفاده کردند تا همه سلول‌ها را از کبدهای حیوانات خارج کنند، و تنها "اسکلت" کلاژنی یا ساختار پشتیبان باقی بماند. بعد به جای سلول‌های اصلی، دو نوع از سلول‌های انسانی را در این چارچوب قرار دادند: سلول‌های پروژنیتور، که سلول‌های کبدی نابالغ هستند، و سلول‌های آندوتلیال، که پوشش داخلی عروق خونی را تشکیل دهند.

این اسکلت کبدی با سلول‌های جدید درون یک رآکتور زیستی، ابزاری که جریان مداومی از مواد مغذی و اکسیژن را به اندام فراهم می‌آورد، قرار داده شد. در طول یک هفته تشکیل پیشرونده بافت کبدی و کارکرد مربوط به کبد مشاهده شد.

به گفته دانشمندان قدم بعدی در این پژوهش این است مشخص کردن این است که آیا این کبدهای ساخته شده با مهندسی ژنتیک پس از پیوند به درون بدن حیوان به کارکرد خود ادامه خواهند داد یا نه.

نتایج این پژوهش روز یکشنبه 31 اکتبر در اجلاس سالانه انجمن بررسی بیماری‌های کبد آمریکا در بوستون ارائه می‌شود.

سوکر و همکارانش یادآور شدند کبدهای ساخته شده با مهندسی ژنتیک علاوه بر ارائه راه‌حلی برای کمبود کبدهای اهدایی، می‌توانند برای ارزیابی ایمنی داروها - که در کبد تجزیه می‌شوند- نیز به کار روند.

کد خبر 119529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز