چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک جهش ژنتیکی که پوشش کربوهیدراتی دور اسپرم را برمی‌دارد و باعث کاهش حرکت آن می‌شود، ممکن است توضیح دهنده باروری کمتر برخی از مردان نسبت به مردان دیگر باشد.

sperm

به گزارش خبرگزاری رویترز بررسی این پژوهشگران نشان داد که در مردانی که دو نسخه از این ژن جهش یافته- یکی از پدر و یکی از مادر- را دارند، بیشترین مشکل باروری را پیدا می‌کنند.

تئودور تالنر، سرپرست این پژوهش گفت فقدان این پوشش حرکت اسپرم از میان مایعات در دستگاه تناسلی زن را با مشکل روبه رو می‌کند، و این امر به نوبه خود باعث کاهش میزان لقاح اسپرم با تخمک می‌شود.

تالنر و همکارانش با مشاهده اسپرم‌های اهدایی 19 داوطلب دریافتند که اسپرم‌های افرادی که هر دو نسخه ژن جهش‌یافته DFB126 را داشتند، بیشترین مشکل حرکتی را نشان میدادند.

تالنر که استادیار در مرکز بهداشت و محیط زیست دانشگاه کالیفرنیا است، گفت: "ما دریافتیم که اسپرم‌های افراد فاقد ژن طبیعی در نفوذ یا شنا کردن در محیط‌های آزمایشگاهی شبیه ترشحات مخاطی دستگاه تنلسلی زنان دچار اشکال هستند."

تالنر افزود: "میزان توانایی این اسپرم‌ها در نفوذ در ژل شبیه مخاط تنها 15 تا 20 درصد میزان مشاهده‌شده در اسپرم‌های افراد با ژن طبیعی بود."

سازمان جهانی بهداشت ناباروری را به صورت عدم توانایی باروری زوج پس از یک سال مقاربت بدون محافظت تعریف می‌کند، و این مشکل 13 تا 14 درصد زوج‌ها در بسیاری از کشورها را مبتلا می‌کند.

در حدود نیمی از زوج‌های نابارور، علت ناباروری به مردان مربوط می‌شود و کارشناسان به طور معمول شمار پایین اسپرم‌ها را مسئول در این مردان مسئول می‌دانستند. تالنر و همکارانش برای اولین بار به نقش نبود پوشش اطراف اسپرم در کاهش باروری اشاره می‌کنند.

به گفته کارشناسان این جهش ژنتیکی بسیار شایع است و در نتیجه درصد بالایی از مردان ممکن است تحت تاثیر آن قرار بگیرند؛ بسته به جمعیت‌های متفاوت، 20 تا 30 درصد از مردان دو نسخه از این ژن کاهنده باروری را دارند و به این ترتیب فاقد پوشش دور اسپرم هستند.

کد خبر 142077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز