دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران هم ژنی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد خطر بیماری قلبی- عروقی را بالا می‌برد، و هم می‌گویند ژن مربوط به گروه خونی O ممکن است باعث محافظت در مقابل حمله قلبی به علت انسداد شریان‌‌ها شود.

blood

به گزارش هلث‌دی نیوز دکتر مورداک پی رایلی استادیار پزشکی در موسسه قلب و عروق دانشگاه پنسیلوانیا و سرپرست این پژوهش می‌گوید: "ژن‌های معینی افراد را در معرض ایجاد پلاک‌های مسدودکننده در شریان‌های تغذیه‌کننده قلب قرار می‌دهند."

در مقابل یکی از ژن‌هایی که باعث محافظت قلب می‌شود در ایجاد گروه خونی O هم نقش دارد.

این بررسی بیانگر رابطه چندوجهی میان ژنتیک و سلامت قلب و عروق است.

به گفته رایلی همه ژن‌هایی که در سلامت قلب و عروق نقش دارند، اثر یکسانی ندارند،و بنابراین باید به طور متفاوتی در ایجاد درمان‌های جدید برای بیماری قلبی یا ارزیابی بیماری قلبی به کار برده شوند.

این دانشمندان در تجزیه و تحلیلی ژنتیکی گروهی از افراد ژنی به نام ADAMTS7 را کشف کردند که با افزایش بیماری شریان‌های تغذیه‌کننده قلب همراهی دارد.

همچنین آنها رابطه‌ای میان نوع گروه خونی و خطر حمله قلبی یافتند. به طور خاص ژنی که باعث ایجاد گروه خونی O می‌شود، باعث محافظت در مقابل حمله قلبی می‌شد.

به گفته این دانشمندان درمان‌هایی که اثر ژن‌ ADAMTS7 و ژن‌های تعیین‌کننده گروه خونی را تغییر می‌دهند، ممکن است در آینده برای درمان بیماری قلبی به کار روند،

همچنین گروه‌های خونی ABO ممکن است به عنوان یک شاخص ساده، البته نه خیلی دقیق، برای ارزیابی خطر حمله قلبی به کار روند.

کد خبر 126050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز