شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژنی که می‌تواند مسئول خشمگین شدن و پرخاشگر شدن بسیاری از انسان‌های آرام و صلح جو باشد توسط تیمی از محققان آمریکایی، فرانسوی و فنلاندی کشف شد

agression

گروهی از محققان بین‌المللی موفق به کشف جهش ژنتیکی در مغز شده‌اند که می‌تواند در ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه تاثیرگذار باشد.

محققان با به دست آوردن توالی دی ان ای تعدادی از افراد پرخاشگر و مقایسه آن با توالی ژنتیکی افرادی که چنین رفتاری از خود بروز نداده‌اند، پی به این جهش ژنتیکی بردند. آنها موفق به یافتن جهشی شدند که ژنی به نام HTR2B که مسئول کنترل رفتارهای به شدت پرخاشگرانه است را مسدود می‌کند. این ژن بر میزان تولید سروتونین در مغر اثرگذار است.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که می‌تواند بر روی بسیاری از رفتارهای انسان از جمله خشونت و پرخاشگری تاثیر بگذارد. "دیوید گلدمن" از موسسه ملی اعتیاد به الکل در مریلند می‌گوید در این مطالعات با شگفتی مشاهده شد که تنوع ژنتیکی به تنهایی قادر به ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در انسان‌ها نیستند. به گفته وی مصرف مواد الکلی بر روی این ژن و در نتیجه بروز رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر قابل توجهی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان در مریلند با همکاری محققان فنلاندی و فرانسوی به بررسی نمونه پرونده‌های خلافکاران پرخاشگر در فنلاند پرداخته و موفق به کشف رابطه رفتارهای خشونت بار و ژن HTR2B شدند. سپس با بررسی و مطالعه بر روی موش‌ها دریافتند زمانی که در موش‌ها نیز ژن‌هایی مشابه یا برابر با ژن HTR2B خاموش یا غیر فعال می‌شود، رفتارهای پرخاشگرانه در این جانداران آغاز می‌شود.

گلدمن معتقد است پرخاشگری یا عمل بدون دوراندیشی عامل اصلی بسیاری از رفتارهای بیمارگونه از قبیل خودکشی، پرخاشگری و اعتیاد است. اما در عین حال در تصمیم گیری سریع و یا شرایطی که نیازمند ریسک کردن است نیز این رفتار می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

کد خبر 123965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز