سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲

همشهری آنلاین: دانشمندان بین‌المللی در بررسی‌های خود دریافتند که تغییرات بسیار جزئی یک ژن عامل چین خوردگی‌های مغز انسان هستند

مغز انسان

به گزارش خبرگزاری مهر، نورولوژیست‌های دانشگاه ییل با همکاری محققان ترک کشف کردند که تغییرات بسیار ریز و جزئی در یک ژن می‌توانند درخصوص چین خوردگی‌های مغز انسان توضیح دهند.

این محققان با انجام بررسی‌های ژنتیکی یک بیمار که مغز آن فاقد شکل طبیعی چین خوردگی‌های مغزی بود کشف کردند که این بدشکلی به سبب حذف دو حرف در ژنی به نام "لامینین گاما 3" (LAMC3) است. این نقص ژنتیکی در دو بیمار دیگر با همان ویژگی‌های مشابه بدشکلی مغز نیز دیده شد.

"مراد گونل" از دانشگاه ییل در این خصوص توضیح داد: "عملکرد بنیادی این ژن در توسعه مغز انسان به ما اجازه می‌دهد که یک گام بزرگ به سوی حل معمای این جواهر خلقت یعنی کورتکس مغزی برداریم."

چین خوردگی‌های مغزی تنها در مغز پستانداران تکامل یافته تر چون دلفین‌ها و در پیشرفته ترین حالت در انسان وجود دارد.

این چین خوردگی‌ها موجب گستردگی کورتکس می‌شوند و اجازه می‌دهند بدون اینکه نیاز به افزایش حجم داخلی جمجمه باشد قدرت تفکر بسیار توسعه یافته شود.

باوجود اهمیت بالای این چین خوردگی‌ها، تاکنون دانشمندان قادر نبودند درخصوص عامل شکل گیری این چین‌ها توضیحی ارائه کنند.

اکنون این محققان کشف کردند که ژن LAMC3 که در سلول‌های چسبنده وجود دارد و نقشی بنیادی در توسعه جنینی ایفا می‌کند، در این فرایند نیز نقشی حایز اهمیت دارد.

بررسی‌های این ژن نشان داد که LAMC3 در دوره توسعه جنینی و زمانی بیان می‌شود که دندریت‌ها شکل می‌گیرند. دندریت‌ها در نهایت سیناپس‌های میان نورون‌ها را می‌سازند.

این محققان توضیح دادند: "حتی اگر این ژن در جانداران ابتدایی‌تری چون موش که مغز صاف تری دارند نیز وجود داشت می‌توانست عملکردهای جدیدی را به مغز این جانوران عرضه کند."

این دانشمندان در ادامه تحقیقات خود با بررسی دو خانواده پاکستانی که مغز فرزندان آنها تنها 10 درصد اندازه‌های طبیعی مغز را داشت و از "میکروسفالی" رنج می‌برد یک جهش ژنتیکی را بر روی ژنی با عنوان NDE1 کشف کردند. این ژن در فرایند تقسیم سلولی شرکت دارد.