مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در مطالعه‌ای جدید مقصر اصلی کوتاهی قد انسان‌ها را پدیده حذف ژنتیکی معرفی کردند

کوتاه قد

به گزارش خبرگزاری مهر، قد از صفاتی است که از طریق وراثت خانوادگی انتقال پیدا می‌کند، اما دانشمندان تا به حال تنها ویژگی‌های خاص ژنتیکی را برای توجیه 10 درصد از اختلافات قدی در میان انسان‌ها معرفی کرده بودند.

با این همه محققان بیمارستان کودکان بوستون معتقدند نسخه‌های حذف شده از ژن‌ها یا بخش‌هایی از DNA می‌توانند مقصران اصلی نیمی از اختلالات ژنتیکی باشند که بر روی قد افراد تاثیر می‌گذارد. ناهنجاری‌های ژنتیکی که به CNV شهرت دارند دگرگونی‌هایی در کروموزوم هستند که به واسطه آن سلول در خود تعداد بسیار زیاد یا بسیار کمی از نسخه‌های تکه‌هایی از DNA را خواهد داشت.

در بعضی بخش‌ها این پدیده می‌تواند به اتصالات درونی کروموزوم ارتباط داشته باشد اما در دیگر قسمت‌ها یا کل نسخه یک یا چند ژن دو برابر شده و یا حذف می‌شوند. نمونه‌هایی از اختلال CNV بسیار رایج هستند اما تعدادی از آنها تنها در میان تعداد کمی از انسان‌ها رواج دارند.

محققان بیمارستان کودکان بوستون دریافته‌اند در میان افرادی که شدت CNV در آنها بیشتر است و بخشی از ژنوم آنها حذف شده است، قد کوتاهی رواج بیشتری دارد. دو مطالعه مجزایی که توسط این محققان بر روی 12 هزار نفر انجام گرفت، نشان می‌دهد به ازای هر یک میلیون نفری که دچار حذف ژنومی می‌شوند، انسان‌ها یک هشتم اینچ کوتاه قدتر می‌شوند.

محققان می‌گویند این نتیجه ارتباطی کوچک اما استوار را میان حذف عوامل ژنتیکی و کاهش قد انسانها نشان می‌دهد. این مطالعات بدون توجه به نوع ژن حذف شده انجام گرفته است.

کد خبر 152178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز