دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان می‌گویند انتظار می‌رود یک مرد آمریکایی با دو قلب در حال تپش- یک قلب پیوندی و قلب خود او- به زودی از بیمارستان مرخص شود و باید بتواند فعالیت‌های طبیعی را در طول چند ماه بازیابد.

heart transplant

به گزارش فاکس نیوز تایسون اسمیث، 36 ساله، در 13 فوریه در مرکز پیوند سان‌دیه‌گو دانشگاه کالیفرنیا تحت یک عمل پیوند قلب "سوارشده" (piggyback transplant) قرار گرفت که در آن بدون خارج کردن قلب خود بیمار،‌ قلب پیوندی در کنار آن قرار می‌گیرد.

دکتر جک کوپلاند، استاد جراحی و رئیس بخش پیوند قلب در این مرکز گفت: "این عمل بسیار نادر است، اما ارزش خود را به عنوان گزینه‌ای در اعمال جایگزینی قلب دارد. این عمل بی‌خطر است و میانگین مدت بقای بیماران پس از آن 10 سال است."

قلب اسمیت دچار نارسایی بود و اندازه آن به سه برابر اندازه طبیعی رسیده بود و تنها دو گزینه درمانی برای او موجود بود.

یکی اینکه از "وسیله مکانیکی کمکی بطن چپ" (LAVD) استفاده می‌شد که کارکرد قلب چپ را به عهده می‌گیرد و به بیمار امکان می‌دهد تا چند ماه در انتظار دریافت پیوند قلب استاندارد بماند؛ دیگر اینکه پیوند "سوارشده" انجام شود، در آن قلب چپ بیمار با قلب پیوندی جایگزین می‌شود و قلب راست بیمار به تلمبه کردن خون به ریه ادامه می‌دهد.

به گفته کوپلند با این گزینه دوم بیمار تنها نیاز به یک عمل داشت نه دو عمل، بیمار زمان کمتری را برای بازتوانی صرف می‌کند، درد کمتری را تحمل می‌کند، و مشکل عدم دسترسی به قلب استاندارد برطرف می‌شود و در هزینه‌های پزشکی هم صرفه‌جویی می‌شود.

پیوند قلب سوارشده معمولا در موارد کاردیومیوپاتی انجام می‌شود.

کاردیومیوپاتی یک بیماری قلبی وخیم است که در آن عضلات قلب ملتهب می‌شوند و درست کار نمی‌کنند. کاردیومیوپاتی علل مختلفی دارد، عفونت ویروسی، حمله قلبی، فشار خون به طور مداوم بالا، اعتیاد به الکل و نیز سایر مواردی که علت مشخصی به دست نمی‌آید. این عارضه در کودکان در اولین سال زندگی شایع است.

صرفا جایگزین کردن قلب این بیماران با قلب پیوندی مشکل آنها را رفع نمی‌کند. علت این است که قلب پیوندی جدید نمی‌تواند به سرعت کافی خود را با فشار خون بالایی که به تدریج در گردش خون ریوی ایجاد شده است،‌تطبیق دهد و نارسا خواهد شد.

یک راه برای حل مشکل این بیماران این است که جراح قلب موجود بیمار با قلب اهدایی متصل کند. در این شیوه که به آن پیوند قلب سوارشده می‌گویند، جراحی قلب جدید را در سمت راست قفسه سینه قرار می‌دهد و آن را به طور موازی با قلب خود بیمار پیوند می‌دهد. به این ترتیب که دهلیزها (حفره فوقانی چپ) دو قلب به هم متصل و در هم تلفیق می‌شوند.

 

کد خبر 129347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز