چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

ترجمه آرش نهاوندی: حفظ سلامت قلب و تقویت آن می‌تواند باعث کاهش سرعت پیر شدن مغز شود.

قلب

به گزارش بی‌بی سی، یک تیم از محققان دانشگاه بوستون آمریکا با بررسی نتایج اسکن مغزی در تحقیقات خود متوجه شدند افرادی که قلبشان کند کار می‌کند و خون کمتری پمپاژ می‌کند مغزهای پیرتری نسبت به سایرین دارند.

محققان در تحقیقات خود که روی هزار و 500 نفر انجام گرفت همچنین متوجه شدند که مغز پیر کوچک و چروک می‌شود.

این محققان با اشاره به تحقیقات خود در مجله گردش خون نوشته‌اند که قلب ضعیف و کند به‌طور میانگین باعث پیر‌تر شدن مغز به میزان 2سال می‌شود. این مسئله بیشتر در افراد جوانی که در سن حدود 30سالگی قرار دارند و دچار عوارض قلبی نیستند و در افراد مسنی که به عوارض قلبی ابتلا دارند دیده می‌شود.

دکتر آنجلا جفرسون، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: افراد مشارکت‌کننده در این تحقیق بیمار نیستند و تنها تعداد کمی از آنها به عوارض قلبی مبتلا هستند. در این بررسی مشخص شد که قلب حدود یک سوم این افراد کند کار می‌کند، در نتیجه خون کمتری پمپاژ می‌کند. این مسئله با حجم کم مغز در ارتباط است و به گفته این محققان می‌تواند باعث بروز نگرانی‌هایی به‌دلیل احتمال پیری زودرس مغز شود، البته در این رابطه تحقیقات بیشتر لازم است.

گفته می‌شود در افرادی که از حجم کمتر مغز برخوردارند کاهش عملکرد مغز مشاهده نشده است. با این حال محققان می‌گویند: چروکیدگی و کوچک‌تر شدن مغز می‌تواند از علائم اولیه ایجاد مشکل در فرد باشد. افراد دچار فراموشی حاد اغلب دارای مغز کوچک‌تر و فشرده‌تری هستند که این مسئله می‌تواند زنگ خطر را در ارتباط با افرادی که در معرض پیری زودرس مغز قرار دارند به صدا درآورد.

دکتر جفرسون می‌گوید: تئوری‌های زیادی در باره اینکه چرا فعالیت پایین و کند قلب یا میزان پمپاژ خون در بدن بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد وجود دارد.

به‌عنوان مثال، کاهش حجم خون پمپاژ شده به مغز، می‌تواند باعث کاهش حجم اکسیژن و مواد لازم در سلول‌های مغزی شود.

این محقق می‌افزاید: هنوز زود است که بتوان نتیجه به دست آمده از این تحقیق را مبنای توصیه‌های پزشکی قرار داد با این حال نتایج این تحقیق نشانگر آن است که سلامت قلب و مغز با یکدیگر در ارتباط است. متخصصان می‌گویند تنها راه‌حل تغییر میزان پمپاژ خون و افزایش این میزان انجام فعالیت‌های مستمر ورزشی است به طوری که فعالیت قلب و ضربان آن تا حد زیادی در زمان ورزش افزایش یابد.

با افزایش سن و با سخت و باریک شدن مویرگ‌های مغزی، توانایی بدن در دریافت اکسیژن کاهش می‌یابد که این امر سبب نارسایی مغزی و فرتوتی و اختلالات پیری می‌شود. علائم این مشکل کاملا بارز بوده و به‌شکل از دست دادن تمرکز حواس و حافظه کوتاه مدت، فراموشی، پریشانی، ضعف، خستگی، افسردگی، اضطراب، سرگیجه و وجود صدا در گوش دیده می‌شود.

کد خبر 113095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز