دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

جوادنصرتی: محققان آلمانی می‌گویند فعالیت‌های ورزشی دراز مدت در مقیاس سلولی هم تاثیر ضدپیری دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان در تحقیقات خود به تلومر، بخشی از کروموزوم‌های انسانی که وظیفه ثابت نگه‌داشتن دی‌ان‌ای را به‌عهده دارد توجه ویژه‌ کرده‌اند. تلومر‌ها به مرور زمان و با تقسیمات سلولی کوتاه می‌شوند و کوتاه‌شدن آنها بر روند پیر شدن انسان تاثیر مستقیم دارد.

در تحقیقات اخیر آنها دریافتند که تلومرها در سلول‌های ایمنی بدن ورزشکاران با سرعت کمتری کوتاه می‌شوند. به گفته دانشمندان مشخصه این ورزشکاران انجام ورزش در بازه‌های زمانی طولانی مدت است.تلومرها به‌صورت دقیق بخش‌های کوچکی از دی‌ان‌ای هستند که در انتهای همه کروموزوم‌های ما قرار دارند. هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود، تلومر هم کوتاه‌تر می‌شود و سلول بیشتر به مرگ نزدیک می‌شود.

دانشمندان آلمانی برای بررسی وضعیت تلومر در بدن ورزشکاران، 2گروه افراد را -شامل ورزشکاران حرفه‌ای و افراد غیرسیگاری و سالم که ورزش نمی‌کردند-   مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق نمونه‌های خونی آنان آزمایش شد. در بررسی‌ها مشخص شد انجام ورزش‌ به‌صورت حرفه‌ای در افراد باعث ترشح یک آنزیم خاص به نام تلومراز می‌شود که تلومرها را تثبیت می‌کند.

ترشح این آنزیم باعث می‌شود تلومرها در نوع خاصی از گلبول‌های سفید کمتر کوتاه شوند. این گلبول سفید نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها دارد.به گفته دانشمندان این آنزیم در بدن ورزشکاران حرفه‌ای و آنان که به‌صورت مداوم و طولانی ورزش می‌کنند بیشتر ترشح می‌شود.

عواقب خطرناک چربی‌های دورشکم

حدود 90درصد افراد  از عواقب خطرناک داشتن چربی اضافی در اطراف شکم و کمر خود آگاهی ندارند.به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج بررسی‌ها روی 12 هزار نفر در اروپا نشان می‌دهد بیشتر این افراد خبر ندارند که جمع شدن چربی در اطراف کمر و شکم آنها نشانه‌ای از انباشته شدن چربی در بافت‌ها و اندام داخلی آنهاست.

انباشته شدن چربی در اندام داخلی و به‌خصوص در اطراف کبد یکی از مهم‌ترین عوامل بروز دیابت نوع 2 در افراد است. معمولا افراد وقتی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند که دیگر دیر شده و بیماری در آنان به‌وجود آمده است.

دکتر تری ماگوایر از دانشگاه کوئین ایرلند که این بررسی را انجام داده است، می‌گوید بیشتر افراد نمی‌دانند که آیا دور اندام درونی شکم آنها چربی وجود دارد یا نه چون این چربی قابل‌دیدن نیست.

علاوه بر آن آنها همچنین هیچ اطلاعی از میزان خطر این چربی ندارند.دانشمندان معتقدند وجود چربی در اطراف اندام‌های درونی محدوده شکم، باعث می‌شود پروتئین‌ها و هورمون‌هایی در بدن تولید شوند که درنهایت این هورمون‌ها و پروتئین‌ها وارد کبد می‌شود و در سازوکار شکسته شدن قند در کبد اختلال  ایجاد می‌کنند.

با این حال افراد کمی از این خطر آگاهی دارند. در بررسی جامعی که در تمام اروپا انجام شده است، تنها یک چهارم سؤال‌شوندگان می‌دانستند چربی اضافه در ناحیه شکم و کمر می‌تواند تاثیرات بلندمدت بر سلامتی آنان داشته باشد.

کد خبر 98734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز