سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پدر جوان که در نتیجه برق‌گرفتگی دچار آسیب و ازشکل‌افتادگی شدید صورت شده بود، با چهره جدیدش در کنار پزشکانش که اولین پیوند کامل صورت در آمریکا را بر روی او انجام شدند، در برابر خبرنگاران ظاهر شد.

face transplant

به گزارش خبرگزاری فرانسه دالاس وینز 24 ساله که در هنگام یادآوری این موضوع دختر کوچکش او را "جذاب" خوانده بود و هیجانش در اولین باری که توانسته بود غذای بیمارستان را بخورد، به وضوح احساساتی شده بود، گفت هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند تشکر او از اهداکننده ناشناس و خانواده‌ او را توصیف کند.

وینز در یک کنفرانس خبری به همراه پزشکانی که او در بیمارستان بریگهام و زنان در شهر شمال شرقی آمریکا،بوستون، عمل کرده بودند، سخن می‌گفت.

وینز که در ایالت تکزاس زندگی می‌کند، در نوامبر 2008 پس از چسبیدن طرف چپ سرش به یک سیم برق که در حالی که در روی یک بالابر در حال کار بود، صورتش را سوزاند. ولتاژ بالای برق بینی و لبان او را سوزاند و او را کور کرد. وینز چشم چپش را از دست داد و ادراک نور در چشم راستش وجود نداشت.

بیمارستان اعلام کرد که قیافه وینز احتمالا شبیه به اهداکننده پیوند به او نخواهد شد.

بیمارستان در بیانیه‌ای گفت: "استخوان‌ها و عضلات زیرین فرد گیذرنده کاملا شکل بافت چهره پیوندی اهداکننده را تغییر خواهد داد و به طور عمده شکل و ظاهر نهایی فرد را تعیین خواهد کرد."

وینز در کنفرانس خبری عینک آفتابی سیاه به چشم زده بود و یک ریش بزی تیره رنگ داشت و یک طرف صورتش متورم به نظر می‌رسید.

وینز گفت: "من احساس طبیعی نسبت به این صورت دارم." البته تایید کرد که هنوز در برخی از نقاط احساس بیحسی دارد و لازم است برای بازیابی کارکرد عصبی به طور مداوم توانبخشی انجام دهد.

جراح پلاستیک، بودان پوماهاک، سرپرست گروهی از پزشکان، پرستاران و متخصصان بیهوشی که بیش از 15 ساعت برای جایگزینی بینی، لب‌ها، پوست صورت، اعصاب و عضلات کار کردند.

پوماهاک گفت: "او به معنای واقعی مردی بدون چهره بود."

این عمل جراحی در ماه مارس بوسیله یک گروه سی نفره در بیمارستان بریگهام و زنان انجام شد، که اولین پیوند کامل صورت در آمریکا را نشانه‌ای از پیشرفت پزشکی خواند.

یکی از پزشکان، جفری جینز از بیمارستان پارکلند گفت: "تا جایی که به من به خاطر دارم، این عمل در جراحی پلاستیک مرز جدیدی در جراحی ترمیمی است."

لوف اریکسون، رئیس بخش جراحی پلاستیک بیمارستان بریگهام و زنان گفت وینز با موفقیت سه مرحله اول را گذرانده است- بررسی اولیه، جراحی و ترمیم پس از جراحی. اما هنوز مرحله بازیابی کارکرد عصب و عضلات باقی مانده است.

آلوف گفت: "او تقریبا حس طبیعی بخش پیوندی صورتش را به دست آورده است و به نظر می‌رسد که کارکرد طبیعی عضلات در لب‌هایش و نیز سایر عضلات ایجاد کننده حالت صورت را نیز داشته باشد."

الوین پیوند کامل صورت در اسپانیا انجام شد، و پزشکان در بیمارستان وال دهبرون در بارسلون در ژوئن 2010 نتیجه کارش را به نمایش درآوردند.

اولین پیوند موفق بخشی از صورت در فرانسه بر روی ایزابل دینور، زن 35 ساله انجام شد که سگش صورتش را دریده بود.
از آن پس چندین عمل پیوند صورت در چین، آمریکا و اسپانیا انجام شده است.

وینز با کمی اشکال با خبرنگاران سخن می‌گفت، و اما گفت از هم اکنون حس بویایی‌اش را دارد باز می‌یابد.

او همچنین گفت: " توانایی نفس کشیدن به طور طبیعی از راه بینی‌‌ام، به خودی خود موهبت بزرگی است."

او اکنون قصد دارد تا به تحصیلات دانشگاهی بپردازد و زندگی طبیعی‌تری را با دختر کوچکش بگذراند که از ظاهر جدید او خوشحال است.

کد خبر 134639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز