همشهری آنلاین: پزشکان از این پس می​توانند با انجام یک آزمایش خون پیش از انجام عمل پیوند عضو، احتمال پس​زدن عضو پیوندی را در افراد پیش​بینی کنند.

organ transplant

احتمال پس زدن یک عضو پیوندی، همواره از مسائلی است که بیمار، خانواده و تیم پزشکی را نگران می کند. این احتمال را شاید بتوان مهمترین مساله در یک عمل پیوند نامید که پس از پیدا کردن عضو مناسب برای پیوند، زندگی بیمار محتاج پیوند عضو را تحت تاثیر قرار می دهد.

استفاده از داروهای مختلف برای جلوگیری از پس زدن پیوند از راهکارهایی است که برای مقابله با این مشکل به کار می رود، اما هستند بیمارانی که در نهایت و پس از طی تمام مراحل پیوند، بدنشان پذیرای عضو تازه نیست.

حال پزشکان آمریکایی آزمایش خون ساده ای طراحی کرده اند که پیش از عمل، احتمال پس زدن عضو پیوندی را در بدن فرد دریافت کننده عضو، پیش‌بینی‌ می کند.

به گزارش نیوسانیستیت، با کمک این تست جدید، پزشکان و جراحان پیوند اعضا می‌توانند به روشی غیرتهاجمی و پیش از این که آسیبی برای بدن بیمار رخ دهد، امکان پس زدن عضو پیوندی را تشخیص دهند.

به گفته متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا، این تکنیک به ویژه‌ برای بیمارانی مفید است که حدود یک سال پس از پیوند، با عوارض پس زدن روبرو می شوند. حدود 40 درصد از بیماران پیوند قلب، اغلب مرحله پس زدن عضو را یک سال پس از پیوند قلب، تجربه می‌کنند.

در این آزمایش خون، پروتئین‌هایی که در واکنش التهابی پس زدن عضو نقش دارند، مورد مطالعه قرار می گیرند و به این ترتیب احتمال پس زدن پیوند پیش‌بینی‌ می شود.

این متخصصان برای شناسایی نشانگرهای پروتئینی، تغییرات موجود در سطح مولکول‌های RNA را بررسی کردند. این مولکول‌ها که سلول‌ها را برای تولید پروتئین آماده می‌کنند در طول فرایند پس زدن عضو مطالعه می شوند.

این تیم پزشکی هم اکنون در نظر دارند، آزمایشات بالینی روی این تست را آغاز کنند و امیدوارند که دستاورد آن‌ها ظرف سه تا پنج سال آینده در دسترس پزشکان و متخصصان قرار بگیرد.

کد خبر 117035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز