همشهری آنلاین: پژوهشگران نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد کارآزمایی بالینی ژن‌درمانی برای بیماران مبتلا به HIV گزارش ‌کردند

به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران می‌گویند لازم است این یافته‌های امیدوارکننده تکرار شود و پیش از آنکه ثابت شود که این ژن‌درمانی می‌تواند درمان‌کننده ایدز باشد،، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

رئیس این پژوهش دکتر رونالد میتسومی، معاون مرکز پژوهش بالینی و آموزش ایدز در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در این باره گفت: "ما می‌دانیم که این شیوه موثر است، اما نیاز داریم که پیش از  آنکه بررسی بعدی را انجام دهیم، طراحی این پژوهش را  بهیود  بخشیم."

درمان‌های موجود برای بسیاری از افراد مبتلا به HIV ،ویروسی که عامل ایدز می‌شود، در بسیاری افراد تاثیربخش است. اما بیماران مجبورند داروهای گران‌قیمتی را برای کل زندگی‌شان مصرف کنند، و عوارض جانبی این داروها ممکن است قابل‌توجه باشد.

ژن‌درمانی به عنوان جایگزین احتمالی دارودرمانی در ایدز مطرح شده است. پژوهشگران امیدوارند که بوسیله قراردادن یک ژن یا ژن‌هایی به درون بدن یک فرد دچار عفونت، عفونت را در بدن او  مهار کنند.

گیرنده سی‌سی‌آر5 راه ورود ویروس ایدز به گلبول سفید است

هفته گذشته، نشریه پزشکی نیوانگلند، گزارش یک مورد بیماری ایدز را داد که نشان‌دهنده پتانسیل ژن‌درمانی در مبتلایان به HIV است.

بر اساس مقاله این نشریه، بدن مردی در آلمان بعد از اینکه پیوند مغز استخوان را از مردی دریافت کرد که دارای ژنی بود که تقریبا او را در مقابل HIV مصون کرده بود، عاری از ویروس ایدز شده بود. این درمان علاج برای HIV محسوب نمی‌شود، بلکه ممکن است که با وجودی که هنوز درون بدن قرار دارد،  آن را غیرقابل‌شناسایی کند.

در این بررسی جدید، پژوهشگران بر مولکولی متمرکز شدند که ویروس ایدز را هدف قرار می‌دهد. این دانشمندان 74 بیماران HIV مثبت را وارد این کارآزمایی بالینی کردند و به آنها یا از طریق سلول‌های بنیادی خون مولکولی به نام OZ1 یا دارونما دادند.

سپس این بیماران داروهای ضدایدز‌شان را به طور دوره‌ای قطع و وصل کردند تا ببینند که آیا ویروس مجددا تکثیر پیدا می‌کند یا نه.

به گفته میتسویاسو بیمارانی را که ژن‌درمانی دریافت کردند،‌"کاهش متوسطی" در میزان ویروس را در بدن‌های‌شان  نشان دادند. همچنین بعد از 100 هفته دستگاه‌ ایمنی بدن بیمارانی که ژن‌درمانی دریافت کرده بودند، در مقابل آنهایی که ژن‌درمانی کرده بودند، قوی‌تر شده بودند.

این یافته‌ها در 15 فوریه در نشریه ‌Nature Medicine منتشر شده است.

این بررسی در کارآزمایی "فاز  II"بود که به معنای آن است که یک بررسی مرحله سوم پیش از اینکه این درمان تایید شود، لازم است.

به گفته میتسویاسو "لازم است که مشخص کنیم که چگونه به بهترین نحوه این رویکرد را تکامل بخشیم. چیزهای بسیاری وجود دارد که ما بالقوه می‌توانیم انجام دهیم. "

اما این پژوهشگران  می‌گویند : "اولین نشانه واضح در این بررسی راندوم‌شده و کنترل‌شده این است که اثر زیستی ژن‌درمانی را نشان‌ می‌دهد."

به گفته جان جانستون،‌معاون پژوهشی در بنیاد پژوهش ایدز در نیویورک این رویکرد جدید  نویدبخش است.

او افزود: "یکی از دستاوردهای مهم این رویکرد خاص این است که ظاهرا بی‌خطر است و این امر با توجه به تاریخچه مداخلات ژن‌درمانی تا به حال، مسئله مهمی است."