همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند مصرف روزانه داروهای ضدایدز میتواند خطر ابتلا به "ویروس نقص ایمنی اکتسابی" (HIV) را کاهش دهد.

HIV

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج بررسی‌های نوآورانه‌‌ای که چهارشنبه 13 ژوئیه منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف روزانه داروهای ضدایدز در افراد ناهمنجسگرا توانسته‌است خطر عفونت با HIV را تا حدود دوسوم کاهش دهد.

فعالان مبارزه با ایدز از این یافته‌های جدید استقبال کردند و آن را سلاح قدرتمند جدیدی در مبارزه سی‌ساله‌شان با ایدز توصیف کردند.

مایکل سیدیبه، مدیر عامل سازمان UNAIDS وابسته به سازمان ملل گفت: "این نتایج پیشرفت عمده علمی مهمی محسوب می‌شود و بر نقش اساسی داروهای ضدرتروویروسی در مبارزه با ایدز تاکید مجددی می‌گذارد."

اولین بررسی، کارآزمایی بالینی بود که بوسیله پژ‌وهشگران دانشگاه واشنگتن بر روی 4758 زوج ناهمنجسگرا - که یکی از آنها به ویروس ایدز مبتلا بود و دیگری آلوده نبود- در کنیا و اوگاندا انجام شد.

همسران غیرآلوده قرص دارونما یا قرص حاوی داروی ضدHIV تنوفوویر یا ترکیبی از داروهای تنوفوویر و امتریسیتابین دریافت کردند.

نتایج نشان داد که در گروهی که تنوفوویر دریافت می‌کنند، میزان عفونت 62 درصد نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پایین‌تر بود. در مورد گروهی که دو داروی ضد HIV برای پیشگیری دریافت می‌کردند، میزان کاهش 73 درصد بود.

نتایج مثبت آنقدر قابل توجه بود که ناظران ایمنی پژوهش توصیه کردند که این بررسی به طور زودرس متوقف شود، چرا که ادامه آن غیراخلاقی بود.

در کارآزمایی دوم که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا انجام شد، 1219 مرد و زن غیرآلوده در بوتسوانا که دارونما یا ترکیب دو داروی تنوفوویر و امتریسیتابین دریافت کرده بودند، مورد پیگیری قرار گرفتند.

نتایج نشان‌دهنده کاهش 63 درصدی خطر عفونت با HIV در گروهی دریافت‌کننده داروی ضدرتروویروسی نسبت به گروه دارونما بود.

این بررسی‌ها اولین کارآزمایی‌هایی هستند که نشان می‌دهند، به اصطلاح "پروفیلاکسی پیش از در معرض‌قرارگیری" (PrEP) باعث کاهش عفونت با ویروس ایدز در میان افراد ناهمجنسگرا میشود.

به گفته فعالان مبارزه با ایدز نتایج این کارآزمایی‌ها به طور قابل‌توجهی به نفع استدلال‌ها در این مورد است که همه‌گیری جهانی ایدز را می توان با توزیع داروهای ضدرتروویروسی کندتر کرد.

داروهای ضدرتروویروسی برای اولین بار در سال 1996 برای درمان ایدز عرضه شدند و به مبارزه با ایدز کمک بسیاری رساندند.

اکنون مباحثه‌ای در جریان است تا این داروها که برای درمان طراحی شده بودند، برای پیشگیری هم به کار روند.

این داروها گرچه نمیتوانند ویروس ایدز را به طور کامل ریشه کن کنند، اما  تکثیر ویروس ایدز را در بدن مهار می‌کنند؛ در نتیجه خطر عفونت از طریق تماس با مایعات بدنی را کاهش می‌دهند؛ البته این داروها علاج‌کننده نیستند و عوارض جانبی خاص خودشان را هم دارند.

مسئله دیگر این است که هر چند قیمت این داروها کاهش یافته است و به 25 سنت برای هر قرص رسیده است، برای استفاده روزانه این قرص‌ها برای پیشگیری هزینه مالی بالقوه هنگفتی را باید صرف کرد.

راهبرد "درمان به عنوان پیشگیری" به همراه ختنه مردان، گزینه‌های جدید در مبارزه با همه‌گیری جهانی HIV/ایدز هستند که در سه دهه گذشته باعث مرگ حدود 30 میلیون نفر شده است.

آخرین تخمین‌های UNAIDS که سال گذشته برای سال 2009 منتشر شد، نشان میدهد که بیش از 33 میلیون نفر در جهان با ویروس ایدز زندگی می‌کنند.

کد خبر 140375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز