همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که منشا ابتدایی ویروس ایدز ممکن است در ببری پیدا شود که هزاران یا میلیون‌ها سال پیش زندگی می‌‌‌کرده است.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز دانشمندان می‌گویند که این ویروس جزئی از ماده ژنتیکی این ببر را کسب کرده است،‌و باقیمانده این ژن‌های ببری در ویروس ایدز تا به امروز باقی مانده است. در واقع این ببر ممکن است میمونی را گاز گرفته باشد و با انتقال ویروس به آن، مسیری تکاملی را  برای ویروس ایدز رقم زده باشد که نهایتا به عفونت انسان‌ها ختم شده است.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌های پیشرفتی فوری از لحاظ درمان ایدز به حساب نمی‌آید، اما شناخت بیشتری در مورد نحوه عمل این ویروس فراهم می‌کند.

رابرت بامبارا، رئیس بخش بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه روچستر و یکی از این پژوهشگران در این باره می‌گوید:‌ "تا زمانی که نفهمید این ویروس چگونه عمل می‌کند، و فرآیند شیمیایی گام به گام آن چگونه است، نمی‌تواند شیوه جدید درمان هوشمندانه‌ای‌ را به طور منطقی برای آن طراحی کنید که بر این ویروس موثر باشد."

بامبارا و همکارانش که این کشف را  هنگامی انجام دادند که به دنبال مشخص کردن نحوه ایجاد بیماری ایدز بوسیله HIV، شیوه‌ای که این ویروس‌ها سلول‌ها را به دام می‌اندازد و برای تکثیر خود استفاده می‌کند، بودند. آنها ژنی را در این ویروس کشف کردند که منشا آن یک ببر باستانی بود زمانی به این ویروس آلوده شده بود.

بامبرا گفت:‌" این پدیده که یک ویروس واقعا بخشی از ماشین سلولی را که آلوده کرده است،  خود ملحق کند، نادر و غیرمعمول است."

به نظر می‌رسد این بخش از ماشین سلولی ببر، هیچوقت ویروس را ترک نکرد.

پژوهش‌ها بیانگر آن است که ویروس ایدز ممکن است پیش از حمله به میمون‌ها و انسان‌ها یک ویروس گربه‌ای بودها ست. به گفته بامبارا  شاید ببری میمونی را گاز گرفته است و ویروس به این ترتیب به آن منتقل شده است، گرچه ممکن است شیوه انتقال به صورت‌های دیگری هم بوده باشد.

در قدم بعدی پژوهشگران امیدوارند که تعیین کنند آیا خویشاوند ویروس ایدز انسانی، در میمون‌ها که به ان "ویروس نقص ایمنی اکتسابی میمونی"  (SIV) می‌گویند، نیز دارای این ژن ببری هست یا نه.

به گفته بامبارا اگر رابطه‌ای میان حضور این ژن و قدرت بیماری وجود داشته باشد، می‌تواند به دانشمندان در یافتن راه‌های بهتر درمان انسان‌ها کمک کند.

در رهر حال به گفته ماتیو ای پورتنوی، رئیس برنامه بخش ژنتیک و زیست‌شناسی تکاملی در موسسه ملی علوم عمومی پزشکی، مهم است که توجه داشته باشیم، این پژوهش پایه‌ای به طور فوری و مستقیم برای مبتلایان به HIV سودی نخواهد داشت.

او می‌گوید:‌ "معنای این پژوهش هر چه باشد،‌ نشان می‌‌دهد که هنوز باید سال‌های بسیاری پژوهش‌های پایه و بالینی به دنبال این یافته‌ها انجام شود،‌ تا احتمالا درمانی جدید برای ویروس ایدز ایجاد شود."

این بررسی در شماره آنلاین 6 دسامبر ژورنال "زیست‌شناسی مولکولی و ساختاری  نیچر" منتشر شده است.