جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین تخمین جهانی از میزان عفونت با ویروس‌های هپاتیت در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد غیرمجاز نشان می‌دهد حدود 10 میلیون از این افراد به هپاتیت C و 1.2 میلیون نفر آنها به هپاتیت B آلوده هستند.

drug use

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران روز پنجشنبه 28 ژوئیه (6 مرداد) در گزارشی اعلام کردند هر دوی این هپاتیت های  ویروسی ناتوان‌کننده و بالقوه مرگبار هستند، و مسئولان بهداشت عمومی باید تلاش‌های‌شان برای مقابله با انتقال خونی این ویرو‌س‌ها و کاهش هزینه‌های درمانی شدت بخشند.

به گفته آنها هزینه‌های بهداشتی و اقتصادی گسترش هپاتیت C یا HCV از راه مواد تزریقی ممکن است به تنهایی به همان اندازه هزینه‌های ناشی از ویروس ایدز (HIV) که به طریق مشابهی منتقل می‌شود، بالا یا حتی بالاتر از آن باشد.

این بررسی که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده است، نشان داد که دو سوم کل افرادی که در جهان به "مصرف تزریقی مواد غیرمجاز" می‌پردازند، در معرض HCV قرار گرفته‌اند و بنابراین به این ویروس آلوده شده‌اند.

حدود 80 درصد این افراد آلوده‌شده محکوم به دچار شدن به عفونت‌های مزمن، تا 11 درصد این افراد، در طول دو دهه، به سیروز مبتلا می‌شوند که می‌تواند باعث نارسایی کبدی و سرطان شود.

در حال حاضر واکسنی برای ویروس هپاتیت C وجود ندارد.

میزان مصرف‌کنندگان مواد غیرمجاز آلوده به HCV - بر اساس وجود آنتی‌بادی هپاتیت C - در میان 77 کشور مورد بررسی متفاوت بود.

این میزان در 25 کشور شامل اسپانیا، نروژ، پاکستان، هلند، تایلند و مکزیک بین 60 تا 80 درصد بود. این میزان در 12 کشور بالاتر از 80 درصد بود، از جمله ایتالیا، پرتغال، پاکستان، هلند، تایلند و مکزیک که 97 درصد از مصرف‌کنندگان تزریقی مواد در آنها به ویروس هپاتیت C آلوده بودند.

بریتانیا، نیوزیلند و استرالیا با اندکی بیش از 50 درصد کمترین میزان آلودگی را داشتند.

ویروس هپاتیت B یا HBV می‌تواند از راه داخل وریدی، و نیز از راه تماس جنسی، از مادر به نوزاد منتقل شود.

350 میلیون نفر در جهان به طور مزمن به این ویروس آلوده هستند، و تقریبا همه آنها در دوران کودکی در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند. پژوهشگران در گزارش خود می‌نویسند: "برای همین است که واکسیناسیون همگانی نوزادان در مقابل هپاتیت B برای کنترل درازمدت این ویروس تعیین‌کننده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت HBV پس از استعمال دخانیات، مهمترین عامل سرطان‌زا در انسان‌هاست. این ویروس نیز باعث سیروز و سرطان کبد می‌شود، و مسئول حدود 600000 مرگ در سال است.

این بررسی بر مبنای داده‌های جمع آوری‌شده از 59 کشور میزان آلودگی به HBV را در میان مصرف کنندگان تزریقی مواد برآورد کرده است.

میزان عفونت با این ویروس در 21 کشور از 5 تا 10 درصد، و در 10 کشور از جمله آمریکا بالاتر از 10 درصد بود. بیشترین میزان آلودگی از کشورهای ویتنام (20 درصد)، استونی (19 درصد)، عربستان سعودی (18 درصد) و تایوان (17 درصد) گزارش شده است.

نویسندگان این گزارش می‌گویند قیمت بالای داروها، همانطور که در گذشته برای ویروس ایدز مطرح بود، مانع عمده‌ای برای درمان هپاتیت ویروسی است.

کد خبر 141603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز