همشهری آنلاین: یک هیات پزشکی در مورد نسل جدید آزمایش‌ها برای تشخیص زودرس سرطان گردن رحم نظر احتیاط آمیزی ابراز کرده است و انجام آزمایش‌ برای ویروس پایپلوم انسانی را به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان زیر 30 سال توصیه نمی‌کند

pap test

به گزارش رویترز گزارش جدیدی که در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شده است، چکیده‌ای از یک بازبینی پژوهشی است که برای "کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا" (USPSTF)، یک هیات کارشناسی پزشکی با حمایت دولت فدرال، انجام شده است. قرار است USPSTF  توصیه‌ها درباره غربالگری سرطان گردن رحم را که آخرین بار در سال 2003 تدوین شد، روزآمد کند.

این گزارش جدید می‌گوید هنوز شواهد کافی برای توصیه له یا علیه انواع جدیدتر آزمایش غربالگری سرطان گردن رحم- شامل آزمایش HPV و آزمایش‌های پاپ "بر اساس مایع" که اکنون بیش از پیش به جای شیوه‌های قدیمی‌تر به کار می‌روند، وجود ندارد.

این هیات همچنان این موضع را حفظ کرده است که انجام آزمایش پاپ اسمیر در زنان 21 تا 65 سال "به طور قابل‌توجهی" شمار موارد ابتلا و مرگ ناشی از سرطان گردن رحم را کاهش داده است.

این کارگروه پس از بازبینی تمام شواهد بالینی در دسترس اعلام کرد در زنان زیر 30 سال انجام آزمایش HPV را به تنهایی یا به همراه آزمایش پاپ توصیه نمی‌کند و یادآور شد غربالگری برای HPV باعث موارد مثبت کاذب بیشتر نسبت به انجام آزمایش پاپ به تنهایی می‌شود (در موارد مثبت کاذب علیرغم مثبت بودن آزمایش فرد مبتلا به سرطان نیست).

همچنین این گزارش می‌گوید: "تفاوت‌های قابل‌توجهی از لحاظ بالینی میان دو روش انجام آزمایش پاپ (بوسیله سلول‌شناسی بر اساس مایع یا سلول‌شناسی معمول) در شناسایی زودرس سرطان گردن رحم وجود ندارد."

بر اساس این گزارش شواهد کافی برای حکم کردن درباره مفید یا مضر بودن غربالگری برای HPV در زنان بالای 30 سال وجود ندارد.

HPV یک ویروس شایع است که باعث ایجاد زگیل‌ از جمله زگیل‌های تناسلی می‌شود. معمولا دستگاه ایمنی عفونت با این ویروس را از بین می‌برد، اما در برخی از گونه‌های ویروس HPV عفونت ادامه پیدا می‌کند و به سرطان گردن رحم در برخی از زنان می‌‌انجامد.

در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی برای گونه‌های "پرخطر" HPV ایجاد شده است تا به غربالگری این بیماری کمک کند. شمار معدودی از آزمایش‌های HPV تایید‌شده برای استفاده به همراه آزمایش پاپ وجود دارد، برای غربالگری در زنان 30 ساله یا بیشتر وجود دارد. عفونت با ویروس HPV در زنان جوان‌تر با وجود شایع بودن، اغلب به خودی خود برطرف می‌شود.

پزشک در آزمایش معمول پاپ، سلول‌ها را از گردن رحم با مالش یا خراشیدن جدا می‌کند، و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد تا تغییرات سرطانی یا پیش‌سرطانی را پیدا کند. برخی این نگرانی را ابراز کرده‌اند که آزمایش پاپ ممکن است نتواند برخی از تغییرات سلولی را شناسایی کند؛ اما انجام این آزمایش روتین را مسئول کاهش شدید در مرگ‌های ناشی از سرطان گردن رحم در آمریکا از دهه 1950 می‌دانند.

پزشکان در آزمایش‌های HPV نمونه‌ سلول‌های گردن رحم را از لحاظ وجود DNA ویروسی مورد بررسی قرار می‌دهند. در آزمایش پاپ بر اساس مایع امکان بررسی سلول‌های گردن رحم از لحاظ وجود HPV هم وجود دارد.

کد خبر 148976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز