غربالگری سرطان به معنای انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص زودرس و بیماریابی سرطان پیش از علامت‌دار شدن افراد است تا به این ترتیب بتوان این بیماری را با موفقیت درمان کرد.

cancer

انجمن سرطان آمریکا انجام غربالگری برای این سرطان‌ها را توصیه می‌کند:

سرطان پستان

- زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله می‌توانند در صورت تمایل غربالگری سالانه سرطان پستان را با انجام ماموگرفی (رادیوگرافی اشعه ایکس پستان) انجام دهند.

- زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند.

- زنان ۵۵ ساله و بالاتر باید فاصله ماموگرافی‌ها را به دو سال برسانند یا می‌توانند به غربالگری سالانه ادامه دهند.

- غربالگری باید مادامی که وضعیت سلامتی زن خوب است و انتظار می‌رود ۱۰ سال یا بیشتر عمر کنند، ادامه یابد.

زنان باید همچنین باید از ظاهر و قوام طبیعی پستان مطلع باشند و هر تغییری در آنها را به پزشک اطلاع دهند.

برخی از زنان به خاطر سابقه خانوادگی، زمینه ژنتیکی یا عوامل دیگر بایدعلاوه بر ماموگرافی با ام‌آرآی هم غربالگری شوند.

سرطان روده بزرگ و راست‌روده 

انجمن سرطان آمریکا برای افراد برای افراد در معرض خطر سرطان متوسط سرطان روده بزرگ و راست‌روده (اغلب افراد عادی) توصیه می‌کند غربالگری منظم برای سرطان روده بزرگ در ۴۵ سالگی آغاز شود. این غربالگری می‌تواند یا بوسیله آزمایش‌های حساسی که نشانه‌های سرطان را در مدفوع شخص جستجو می‌کنند (آزمایش‌های بر اساس مدفوع) یا با آزمایش‌هایی که پوشش داخلی روده و راست‌روده را به صورت دیداری بررسی می‌کنند (کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی) انجام شود. 

اگر وضعیت سلامت شما خوب است، غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را تا ۷۵ سالگی ادامه دهید.

برای افراد ۷۵ ساله تا ۸۵ ساله با مشاوره با پزشک باید در این باره تصمیم‌گیری شود و برای افراد بالای ۸۵ سال دیگری نیاز به غربالگری سرطان روده بزرگ وجود ندارد.

اگر غربالگری را با آزمایشی به جز کولونوسکوپی انجام می‌دهید، اگر نتیجه آزمایش غیرطبیعی باشد، باید به دنبال آن کولونوسکوپی انجام شود.

سرطان گردن رحم

- غربالگری سرطان گردن رحم یا دهانه رحم در زنان باید از ۲۵ سالگی آغاز شود. افراد زیر ۲۵ سال نیازی به آزمایش در این مورد ندارند چون سرطان گردن رحم در این گروه سنی نادر است.

- زنان ۲۵ تا ۶۵ ساله باید هر پنج سال یکبار آزمایش اولیه «ویروس پاپیلوم انسانی» (HPV) انجام شود. اگر آزمایش HPV اولیه در دسترس نبود، یک آزمایش دوگانه HPV به همراه آزمایش پاپ (نمونه‌برداری از گردن رحم) هر پنج سال یکبار یا آزمایش پاپ هر سه سال یک بار هم گزینه‌های خوبی هستند.

- زنان بالای ۶۵ سالی که آزمایش منظم غربالگری سرطان گردن رحم در آنها نتیجه طبیعی داشته است، دیگر نیازی به انجام غربالگری ندارند. زنانی که سابقه ضایع پیش‌سرطانی گردن رحم دارند، باید انجام آزمایش را تا دست کم ۲۵ سال پس از این تشخیص ادامه دهند، حتی اگر سنشان از ۶۵ سال گذشته باشد.

- زنانی که به دلایلی غیر سرطان گردن رحم یا ضایعه وخیم پیش‌سرطانی گردن رحمشان با جراحی خارج شده است، نیازی به  آزمایش ندارند.

- زنانی که واکسن HPV دریافت کرده‌اند، هنوز باید توصیه‌های غربالگری مربوط به گروه سنی‌شان را رعایت کنند.

سرطان پوشش داخلی رحم یا آندومتر

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که باید همه زنان در زمان یائسگی درباره خطرات و علائم سرطان آندومتر یا پوشش داخلی رحم با پزشکشان مشورت کنند. زنان باید وجود هر نوع خونریژی واژنی یا لکه‌بینی را به دکترشان اعلام کنند.

برخی از زنانبه علت سابقه پزشکی‌شان ممکن است نیاز به نمونه‌برداری سالانه از آندومتر داشته باشند که در این مورد باید با پزشکشان مشورت کنند.

سرطان ریه

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند این افراد به طور سالانه غربالگری سرطان ریه را با سی‌تی‌اسکن با دوز پایین (LDCT) انجام دهند:

افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله که وضعیت سلامت خوبی دارند و 

در حال حاضر سیگار می‌کشند یا در ۱۵ سال گذشته سیگار کشیده‌اند و  

سابقه دست کم ۲۰ پاکت در سال سیگار کشیدن دارند (برای به دست آوردن این عدد تعداد پاکت‌های سیگار کشیده‌شده در روز را در شمار سال‌های سیگار کشیدن ضرب کرد)

سرطان پروستات 

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند مردان درباره چگونگی انجام آزمایش‌های غربالگری برای سرطان پروستات با پزشکشان مشورت کنند. پژوهش‌ها ثابت نکرده‌اند منافع بالقوه آزمایش بیشتر از زیان‌های احتمالی آزمایش و درمان در این مورد است.

مردان از ۵۰ سالگی باید صحبت با دکترشان در این باره را آغاز کنند تا بتواند درباره گزینه مناسب برای خودشان تصمیم بگیرند.

توصیه این انجمن برای افرادی که پدر یا برادرشان پیش از ۶۵ سالگی سرطان پروستات گرفته است، این است که با دکترشان درباره شروع آزمایش‌های غربالگری در ۴۵ سال مشورت کنند.

کد خبر 653780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha