دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان و کاهش سن ابتلا به سرطان‌ها در کشور، باعث شده که جامعه پزشکی نسبت به شیوع این بیماری در سنین جوانی و میانسالی هشدار دهد.

سرطان

به گزارش مهر، سرطان به عنوان یکی از شایعترین علل مرگ و میر افراد در دنیا و ایران شناخته شده و هر سال تعداد زیادی از موارد فوتی در اثر عوارض بدخیم این بیماری اتفاق می افتد.

  • شیوع رو به افزایش سرطان پستان

دکتر آسیه الفت بخش، عضو پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی با اعلام اینکه شیوع سرطان پستان در زنان ایرانی رو به افزایش است، میانگین سن ابتلا به این بیماری را 45 سالگی عنوان کرد و افزود: هم اکنون 27 نفر از هر 100 هزار زن در کشور مبتلا به سرطان پستان می شوند که البته این آمار مربوط به سال 87 است و قطعا هم اکنون افزایش یافته است.

more

 چطور سرطان پستان را زود تشخیص دهیم؟

وی با اعلام اینکه سن ابتلا به سرطان پستان در اروپا بین 50 تا 60 سالگی است، گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین 40 تا 50 سالگی است و به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در بین زنان کشور 45 سالگی است.

دکتر حسین ناصر شایق، عضو انجمن جراحان عمومی، تومورهای سینه را شایعترین علت مرگ زنان 20 تا 59 ساله بر اثر ابتلا به سرطان برشمرد و گفت: تماس طولانی مدت بافت سینه با هورمون استروژن شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

شروع زودهنگام اولین قاعدگی دختران نوجوان، یائسگی دیرهنگام، عدم بارداری و شیردهی و بارداری در سنین بالا، افزایش وزن بر اثر مصرف غذاهای پرچرب به همراه عدم تحرک و نیز استفاده از الکل و سیگار از عوامل افزایش شانس ابتلا به سرطان پستان

است.

more

 آشنایی با 8 توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان سینه

  • مرگ و میرهای سرطانی

دکتر عبدالله فضعلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران نسبت به افزایش موارد مرگ و میر در کشور به دلیل ابتلا به سرطانها در سالهای آینده هشدار داد و گفت: هم اکنون سرطانها سومین علت مرگ و میر در کشور محسوب می شود اما با روند کنونی در سالهای آینده یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورمان ابتلا به سرطان است.

رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می‌دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان می‌شوند، گفت: بر همین اساس از مجموع جمعیت 75 میلیونی کشور حدود 15 میلیون بیمار سرطانی خواهیم داشت.

وی از آمار 30 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطانها در کشور به علت مصرف سیگار خبر داد و گفت: 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان و 90 درصد از دلایل ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطانها ناشی از استعمال مواد دخانی است.

  • بروز 10 سرطان شایع در ایران

دکتر علیرضا مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام اینکه بروز 10 سرطان شایع در ایران طی سالهای آتی مشکل ساز خواهد بود، گفت: بروز 10 سرطان شایع در ایران و افزایش میزان ابتلای افراد به این بیماریها از جمله مسائلی است که بدون شک در سالهای آتی مشکل ساز خواهد بود.

وی با اعلام اینکه 11 درصد افراد 15 تا 64 ساله در کشور سیگار مصرف می کنند، اظهارداشت: وضعیت موجود کشور نشان می‌دهد که 22 درصد افراد 15 تا 44 سال به 3 عامل خطر مبتلا هستند و همچنین 52 درصد افراد 45 تا 64 سال هم به سه عامل خطر دچار اند که این آمار بسیار خطرناک و نگران کننده باید مورد توجه مسئولان سلامت جامعه قرار گیرد.

more مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان مثانه مصرف سیگار است

  • شیوع بالای سرطان حنجره در مردان ایرانی

دکتر علی تقی زاده، متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی از سرطان حنجره به عنوان شایعترین سرطان سر و گردن در ایران نام برد و افزود: مردان 4 برابر زنان در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

افزایش سن بالاتر از 55 سال، استعمال دخانیات، مصرف الکل، سابقه ژنتیکی، تماس داشتن با غبار اسید سولفوریک، نیکل و آزبست و بیماران مبتلا به ریفلاکس معدی مروی از جمله علل ابتلاء به این بیماری به شمار می رود.

more  90درصد مبتلایان به سرطان ریه و حنجره، سیگاری‌اند

به گفته تقی زاده، هر گونه تغییر در صدا، وجود توده در گردن، گلودرد یا احساس انسداد در گلو، سرفه‌ای که بهبود نمی‌یابد، تنفس بدبو، درد گوش، کاهش وزن از جمله نشانه های سرطان حنجره است و افراد در صورت مشاهده این علائم بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنند.

  • سرطان به زیر 30 سال رسیده است

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به گسترش استعمال دخانیات و دیگر مواد مخدر در زنان گفت: پیامد استفاده گسترده از این مواد طی سالهای اخیر، افزایش شیوع انواع سرطانها در زنان و کاهش سن ابتلا به این بیماری در کشور است.

وی اضافه کرد: سن بروز سرطان معمولا سنین بالای 50 سال است، اما در سالهای اخیر سرطان‌های دستگاه گوارش و مجاری تنفسی در افراد زیر 30 سال نیز مشاهده می‌شود که این امر به دلایل استعمال دخانیات، دیگر مواد مخدر و استفاده رو به گسترش غذاهای آماده (فست‌فودها) ست.

  • سن سرطان پوست در زنان ایرانی کمتر است

دکتر رشید رمضانی، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، شیوع سرطان در زنان نسبت به مردان را کمتر دانست و گفت: سن ابتلا به سرطانهای سینه و پوست در زنان ایرانی 5 تا 10 سال کمتر از دیگر کشورها است.

more  نکته بهداشتی روز: کاهش خطر سرطان پوست

به گفته وی، شایعترین سرطان در زنان ایرانی، سرطان سینه است که بعد از آن به ترتیب سرطان پوست، روده، معده، مری، سیستم خون ساز، غده تیروئید، تخمدان، غده لنفاوی، و مثانه است.

وی افزود: در مردان بعد از سرطان پوست شایعترین سرطان به ترتیب معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خون ساز، مری، ریه، دستگاه لنفاوی و حنجره است.

  • سرطان مری در ایران

دکتر محمدرضا قوام نصیری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سرطان مری به عوان دومین سرطان شایع در کشور نام برد و اظهار داشت: زمینه ارثی و ژنتیکی، ‌افزایش سن، ‌جنس، مصرف زیاد مواد غذایی و چای داغ، آب آلوده، استعمال دخانیات، سموم شیمیایی کشاورزی و تنفس ذرات سلیکا که در برخی مناطق کشور وجود دارد از جمله عوامل بررسی شده بروز سرطان مری است.

more  چای خیلی داغ سرطان زاست

به گفته وی، ایجاد اشکال در بلع غذا همراه با درد و ایجاد علائم سوء هاضمه و سوختن سردل به طور مداوم از نشانه های بروز این بیماری بوده و در صورت ایجاد اشکال در هنگام خوردن غذا بهتر است که با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

  • وضعیت سرطان ریه در ایران

بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می دهد که ابتلا به سرطان ریه در کشور به دلایل بسیاری از جمله قلبی و عروقی و استعمال سیگار و قلیان نسبت به 5 سال گذشته 100درصد افزایش یافته است. به طوریکه دکتر رضا ملایری، فوق تخصص مدیکال انکولوژی اظهار داشت: متاسفانه عدم همکاری و عدم تشخیص به موقع متخصصان در زمینه تشخیص سرطان ریه بیشترین معضل جامعه بیماران مبتلا به سرطان ریه به حساب می‌آید.

سرطان ریه در زمان تشخیص در مراحل اولیه به صورت کامل قابل بهبود و درمان است ولی متاسفانه در کشور به دلیل دیر تشخیصی سرطان ریه که در برخی مواقع با بیماری سل و عفونت اشتباه گرفته می‌شود افراد به این سرطان مبتلا می‌شوند که در پی آن درمان در زمان وخیم شدن سرطان ریه مشکلتر خواهد شد.

بررسیها نشان می دهد، طول عمر متوسط مبتلایان به سرطان ریه یک تا سه سال است و بیشترین مشکل در درمان بیماران این نوع سرطان عدم مراجعه به موقع به پزشک و متخصصان امر است.

more  آیا در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید؟

more

 15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند

کد خبر 147426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز