سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه زهرا جباری امیری: در هر فردی احتمال بروز خطر سرطان وجود دارد.

 از هر 3 زن یک نفر و از هر 2 مرد یک نفر ممکن است دست کم یکبار در طول زندگی آنها به سرطان مبتلا شوند.

 میزان احتمال بروز خطر بستگی به عوامل زیادی در شما دارد. این عوامل شامل  سیگارکشیدن، انتخاب سبک زندگی (از قبیل رژیم غذایی و ورزش) و عوامل فضای کاری و محیط  می باشد.

چطور می توانم از گرفتن سرطان جلوگیری کنم؟

متاسفانه ، برخی عوامل احتمالی بروز سرطان (شامل تاریخچه خانوادگی) خارج از کنترل شما هستند.

 اما می‌توانید از برخی مهمترین عوامل خطرناک انواع سرطان جلوگیری کنید، از قبیل رژیم غدایی، عادات ورزشی، قرار گرفتن در معرض  تابش نور خورشید یا تخت‌های برنزه کردن و اینکه آیا اضافه وزن دارید یا سیگار می‌کشید یا نه.

ویزیت مرتب پزشکی می تواند به شما کمک کند. بسته به سن و سابقه پزشکی‌تان؛ احتمالا پزشک آزمایش‌هایی را بر روی شما اجرا خواهد کرد (که آزمایش‌های غربالگریscreening نامیده می‌شود) تا علائم اولیه برخی از سرطان‌ها را شناسایی کند. برای بیشترین انواع سرطان‌ها،هر چه زودتر سرطان تشخیص داده و درمان شود، احتمال بهبودی بیشتر می‌شود.

چطور سیگار و اشکال مصرف توتون بر خطر سرطان در من اثر می‌گذارند؟

چنانچه سیگاری هستید، ترک کردن سیگار مهمترین کار واحدی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. کشیدن  سیگار دلیل عمده سرطان ریه ، حنجره (جعبه صدا) ، دهان و مری است، و همچنین  می تواند  به شیوع سرطان به دیگر بخشهای از بدن کمک  می‌کند.

بر اساس گزارش جامعه سرطان آمریکا، افرادی که در هر سنی سیگار را ترک کرده‌اند، زندگیشان طولانی تر از آنهایی است که به سیگار کشیدن ادامه می دهند. بعنوان مثال، کسی که سیگار را قبل از 50 سالگی ترک می کند احنمال خطر مرگ  در مدت  15 سال نصف می شود  در مقایسه با کسانی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند.و هر چه بیشتر سیگار بکشید، زیان بیشتری خواهید دید. افرادی که 2 بسته یا بیشتر  درهر روز سیگار می کشند، تقریبا 20 بار بیشتر از غیر سیگاری‌ها در معرض رشد سرطان هسنتد.

ترکیب دیگری از تنباکو از قبیل سیگار برگ، تنباکو جویدنی و انفیه نیز می تواند موجب سرطان شود.

چنانچه از فراورده‌های توتون استفاده می‌کنید یا قصد دارید متوقفش کنید با پزشک خانوادگی خود صحبت کنید.او می تواند به برنامه ترک شما کمک کند.

آیا رژیم غذایی و ورزش واقعا می تواند کمک کند؟

خوردن رژیم غذایی حاوی مواد کم چرب، پر فیبر و ورزش مداوم برای سلامتی عمومی شما خوب است.

با خوب خوردن و حفظ  شکل متناسب بدن، می توانید احتمال خطر بسیاری از بیماری‌ها  از جمله برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

تغییردادن  رژیم غذایی به سمت گزینه‌های بهتر سخت نیست. کافی است رژیم غذایی‌تان جاوی غلات کامل ( مانند نان سبوس‌دار)، میوه و ،سبزی و محصولات لبنی کم چرب. باشد مصرف شیرینی را کاهش دهید و مشروبات الکلی کنار بگذارید. گوشت ماهی و ماکیان باید به صورت مرتب در رژیم غذایی‌تان استفاه کنید. فقط کمی از این تغییرات می تواند بطور کلی به بهتر شدن سلامتی شما کمک کند.

اگر قبلا به طور مرتب ورزش نمی‌کردید، آرام شروع کنید. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و اطمینان دارید که آن را ادامه می‌دهید..سعی کنید بتدریج مدت  ورزش را به 30 تا 60 دقیقه افزایش دهید.4 تا 6 بار در هفته. چنانچه شما مشکلات  قلبی دارید یا دیگر هر چیزی که به سلامت شما مربوط می شود ، قبل از شروع برنامه ورزش خود با پزشک مشورت کنید.
  
آیا باید باید به پزشک خودم بگویم که در دوران کودکی به خاطر سرطان درمان شده‌‌ام؟


بله، این اطلاعات مهم است .پزشک شما می خواهد در مورد سرطان بچگی شما و درمان آن بداند. درمانها برای  سرطان بچگی می تواند بعدها در زندگی موجب مشکلاتی شود. این مشکلات شامل چاقی، شکنندگی استخوان، افسردگی، مشکلات قلبی، مشکلات سلامتی زنان و خطر بالاتر ابتلا به سایر سرطان‌ها باشد. بالای 60 درصد  افرادی که از سرطان دوران کودکی نجات پیدا می کنند.، در ادامه زندگی دست کم به یک مشکل بهداشتی دچار می‌‌شوند.

شما می‌توانید برنامه تمرین را یا پزشک خانوادگی خود پیگیری کنید.ممکن است مجبور شوید با والدین یا پزشک کودکی خود درباره‌ی بهترین برنامه برای مواظبت از سلامت بدن خود مشورت بگیرید.

 چطور تاریخچه خانوادگی من بر روی احنمال خطر سرطان در من تاثیر دارد؟

متاسفانه. برخی انواع سرطان‌ در برخی از خانواده‌ها شایع‌ترند. افراد متعلق به یک نژاد یا گروه قومی معین ممکن است به یک برخی از سرطان‌ها بیشتر مبتلا شوند. پزشک از شما خواهد پرسید آیا دیگر افراد در خانواده شما سرطان داشته اند.

چنانچه کسی در بستگان نزدیک (والدین ، برادر ، خواهر یا بچه) سرطان داشته است؛ ممکن است احتمال خطر سرطان در شما هم بالا باشد.

 شما نمی‌توانید تاریخچه خانوادگی خود را تغییر دهید، اما آگاه بودن از آن به شما کمک می‌کند. .چنانچه شما و پزشک‌تان می ‌دانید که سرطان شما سابقه خانوادگی داردگردد، باید مراقبت بیشتری  از لحاظ علائم اولیه بیماری داشته باشید. برای مثال ، اگر شما زن هستید و سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید پزشک شما ممکن است بخواهد  ماموگرافی را با فواصل کمتر یا در سنین پایین‌تری انجام دهید.


در مورد عوامل محیط کار و محل کار من و محیط آن چطور؟

ممکن است موادی در محیط‌تان  شما را احاطه کرده باشند که باعث ایجاد سرطان شوند و یا شما را در معرض خطر بیشتر سرطان قرار دهند. این مواد می‌تواند شامل گرد و خاک و بخارات در هوای تنفسی شما و مواد شیمیایی  پوست شما آن را لمس می‌‌کند، باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون هیچ نوع محافظی می تواند موجب سرطان پوست و تنفس دود سیگار (بوسیله کشیدن سیگار توسط خودتان  یا تنفس دود سیگار شخص دیگر) شما را در معرض خطر سرطان ریه و دیگر انواع سرطانها قرار می دهد.

چنانچه درمحل کار شما هر ماده‌ ای است که موجب سرطان می شود از کارفرما خود بپرسید .این ممکن است شامل  پنبه نسوز(آزبست)، مایع حلال و مواد شیمیایی مورد استفاده کارخانجات  یا پاک کننده‌ها ، دود یا بخارات حاصل از سوختن مواد شیمیایی  و خیلی چیزهای دیگر باشد. کارفرمای شما باید "برگه داده‌های ایمنی مواد" (MSDS) برای هر ماده‌ای که بالقوه به سلامتی شما آسیب می‌رساند، داشته باشد.

  کارفرمای شما باید تجهیزات ضروری از قبیل  ماسک و لباس  محافظ  تهیه کند که به شما به ممانعت شما از قرارگیری به مواد شیمیایی مضر کمک کند.

به محیط‌هایی که خارج از محل کارتان وقت خود را در آن می‌گذرانید توجه داشته باشید. همچنین  قرارگیری زیاد به نور  خورشید که موجب سرطان پوست می شود، که رایج ترین شکل سرطان است. سعی کنید تا جایی که می توانید در خارج زیر نور خورشید نمانید . اگر وقت خود را در زیر نور خورشید می گذرانید ، لباسهای محافظ بپوشید و لوسیون یا کرم با SPF ( فاکتور محافظ خورشید) اقلا 15 استفاده کنید.

تنفس دود سیگار ، سیگار برگ یا پیپ (حتی اگر سیگاری هم نباشید) موجب  زیان به بدن شما شود که می تواند منجر به سرطان شود.

چنانچه سیگار می کشید نیاز دارید آن را ترک کنید. اگر شخصی در خانواده شما سیگار می‌کشد به پیشنهاد کمک کنید که ترک کند یا به او بگویید زمانی که آن اطراف هستید سیگار نکشد.


Familydoctor.org

کد خبر 107585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز